Harndrup, OMB

af Ronold, Høvik, Norge, 9/3 2013, 13:40 (4077 dage siden)

På en cykeltur langs dele af den hedengangne Nordvestfyenske Jernbane i 1969 kom jeg til Harndrup station. I stationsbygningen var der posthus. Varehuset var intakt og i brug. Foran varehuset lå et par sporlængder tilbage og på dette spor stod der en godsvogn; så vidt jeg husker en moderne vogn fra DSB. Vognen måtte nødvendigvis være bragt der pr. vognbjørn. Datoen var 20.09.1969. Kan nogen fortælle hvor længe dette korte spor foran varehuset i Harndrup blev liggende efter banens nedlæggelse og hvor længe der blev bragt godsvogne til og fra pr. vognbjørn? Hvad slags virksomhed var det, der benyttede sig af dette arrangement og af banens varehus?

Mvh Knut

Harndrup, OMB

af Plovgaard, 9/3 2013, 21:22 (4077 dage siden) @ Ronold

Jeg vil tro, det er Harndrup Frugtlager, der har benyttet det...

Harndrup, OMB

af Claus E. Hansen, 9/3 2013, 22:21 (4077 dage siden) @ Ronold

Jeg mener faktisk også der står lidt i LVN´s stadig forholdvis nye bog om OMB.

Mvh
Claus

Harndrup, OMB

af Ronold, Høvik, Norge, 16/3 2013, 14:21 (4070 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak for svar. Der står en lille smule om Harndrup Frugtlager i Lars Viinholt-Nielsens bog om OMB, og ud fra det, der står, er der tale om at det var foran frugtlagerets pakhus at et stykke spor blev liggende efter nedlæggelsen i 1966, ikke foran banens varehus. Men spørgsmålet er stadig hvor længe efter banens nedlæggelse dette spor blev liggende og frugtlageret blev betjent med vognbjørnstransporterede godsvogne? Dette arrangement er ikke omtalt i Viinholt-Nielsens bog.

Mvh Knut

Harndrup, OMB

af UTJ, 16/3 2013, 19:13 (4070 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Imens vi venter på yderligere informationer, kan vi lige tage et billede af Harndrup station, som den ser ud i 2013.

[image]
Harndrup station 3. marts 2013

Som man kan se, er stationen til salg. Salgsopstilling med 17 billeder findes her: http://www.robinhus.dk/ejendom/default.asp?boligID=55168

Hilsen Erik
www.my1287.dk

Den ville være væsentlig mere værd hvis den stod i blank mur - efter min ringe mening.....


DSB MH338
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak