Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af zumbach, Malling, 6/7 2013, 15:45 (3947 dage siden)

Hermed lidt nostalgi fra 1955
Dybbølsbro 1955
[image]
Dybbølsbro 1955
[image]
København Sydhavn 1955
[image]
Jeg har ingen kommentarer til billederne, men I kan bare nyde dem.
M.v.h.
Keld Zumbach

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Svend, Storkøbenhavn, 6/7 2013, 16:18 (3947 dage siden) @ zumbach

[image]
København Sydhavn 1955

Tog 142 København-Express har netop forladt København H kl 16.00 og er på vej mod Gedser. Ankomst Hamburg-Altona kl 22.52 efter at være overført med færge Gedser-Grossenbrode Kai.

Togsættet er endnu i originaltilstand med kun to frontlygter og "Flügelrad". Senere kom der endnu en lygte (i tagrundingen) og togets front blev ændret rent designmæssigt, bl a med Deutsche Bundesbahns nye logo.

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Flemming Jakielski, Rødovre, 6/7 2013, 16:41 (3947 dage siden) @ zumbach

Hermed lidt nostalgi fra 1955

[image]
Jeg har ingen kommentarer til billederne, men I kan bare nyde dem.
M.v.h.
Keld Zumbach

Og hvad er det så lige for en sag af en rangermaskine ?

Flemming

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/7 2013, 17:57 (3947 dage siden) @ Flemming Jakielski

Sandsynligvis Deutz 3881/1920, type XIV R. Leveret ny til Petersen & Albeck.

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Georg Schmidt, 6/7 2013, 19:10 (3947 dage siden) @ zumbach

Tak for herlige billeder, herunder som sporene var ved Dybbølsbro i februar 1933.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/7 2013, 19:19 (3947 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg

Interessante sporplaner, du viser. Du skulle vel ikke have et bud på, hvor præcist dette billede er fra? Sydhavnen havde jo et omfattende spornet.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Georg Schmidt, 6/7 2013, 19:33 (3947 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Desværre nej Thomas. Sporplanen er fremstillet i forbindelse med S-banens tilkomst, der mangler derfor lidt i det sydlige område. Sporplanen dækker fra Enghave til og med København H, og jeg tog kun billeder af området omkring Dbt. Planen var en "tillægsgevinst" i søgning efter noget andet.;-)
Hilsen Georg

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Svend Mikkelsen, 6/7 2013, 20:20 (3947 dage siden) @ Georg Schmidt

Gooling på Petersen og Albeck giver svaret:
Streetview
Fiskerihavnsgade 6, København

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af zumbach, Malling, 6/7 2013, 22:06 (3947 dage siden) @ Svend Mikkelsen

Det er dejligt med alle jeres kommentarer. Tak for det. I bogen "Byens Baner" er på side 266 vist sporplanen, desværre uden gadenavne. Men vognene blev af DSB kørt mod syd ad Tømmergravsgade. Her hentede P&A's traktor vognene, trak dem lidt længere mod syd. Skubbede dem så i NØ retning ad Tjæregade ud på Fiskerihavnsgade, som går øst-vest. Herefter blev vognene trukket lidt mod vest, hvorefter de endelig kunne skubbes ind til Petersen & Albrect, krydsende Tjæregade. Billedet viser netop denne krydsning af Tjæregade.
M.v.h.
Keld Zumbach

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/7 2013, 20:26 (3947 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vejen til venstre for huset hed(der) Fiskerihavnsgade, og sporet i denne endte blindt i begge ender. Toget er på vej ind på Petersen & Albecks plads. Sporet til højre, der krydser dette under toget, er forbindelsesspor til sporet, som fører fra DSB mod H. C. Ørstedsværket. En del af sporene på billedet ligger der vist endnu.
Det karakteristiske hus ligger der vist endnu, og det kan ses i mange Olsenbande-film.

Avatar

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af ThomasHansen ⌂, 7/7 2013, 00:22 (3947 dage siden) @ Peter Andersen

Bygningen ligger fortsat på adressen hvor meget jernbanemateriel er endt som skrot.

2 af de mest moderne roebanelokomotiver blev heldigvis reddet.

Jeg fandt info om bygningen her

København sydhavn + foto af roelokomotiver hos P & A.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/7 2013, 02:34 (3947 dage siden) @ ThomasHansen

Bygningen ligger fortsat på adressen hvor meget jernbanemateriel er endt som skrot.

2 af de mest moderne roebanelokomotiver blev heldigvis reddet.

Jeg fandt info om bygningen her

---------------

Jeg skal tillade mig at nævne min side om Københavns Godsbanegaard, "Sidespor og havnebaner" / "Sydhavnen", hvor lidt af det omtalte (traktor og ophugning) er illustreret.

[image]
Alt har en ende, også et sukkerroelokomotiv-liv.

Her er sukkerfabrikkernes bestand af dieselelektriske lokomotiver endt hos ophugningsfirmaet Petersen & Albeck i Københavns Sydhavn.

Een maskine (to ???) -ADdS nr. 25- blev dog reddet ud i tide, og kører i dag i Hedehusene.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=sidespor-og-havnebaner

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Niels Bay, 7/7 2013, 06:32 (3947 dage siden) @ zumbach

Fra min barndom først i 60’erne (Årg. 1952) husker jeg en noget særpræget rangermaskine, der tit og ofte trak Carlsbergs vogne til og fra bryggeriet. Jeg mener, at det var den såkaldte nr. 6. Det var en værre larm, den kunne præstere. Er der nogen, der har et billede af den?

Avatar

Dybbølsbro, København sydhavn 1955

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/7 2013, 08:42 (3947 dage siden) @ Niels Bay

Fra min barndom først i 60’erne (Årg. 1952) husker jeg en noget særpræget rangermaskine, der tit og ofte trak Carlsbergs vogne til og fra bryggeriet. Jeg mener, at det var den såkaldte nr. 6. Det var en værre larm, den kunne præstere. Er der nogen, der har et billede af den?

Der er nogle billeder her - og der er en artikel om Traktor 6 her.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak