DSB Lyntog - Prototype APO

I 1978 skrev DSB kontrakt med Scandia om levering af to nye prototypelyntog. Konceptet var helt nyt idet toget bestod af 5 fast sammenkoblede vogne beregnet til fremførsel med separat lokomotiv. Længden på togsættet var - som altid - afstemt efter længden på færgerne over Storebælt; dennegang de tre nye Intercityfærger, der blev taget i brug i 1980.
Togsættet bestod af følgende vogne: Litra Bfs - to identiske styrevogne i hver ende af toget med 74 pladser på 2. klasse i storrum med midtergang. Litra Afm - en 1. klasses sidegangs kupévogn med 60 pladser. Litra Bfm - en 2. klasses storrumsvogn med 72 pladser. Litra Cfm - en servicevogn med bl.a. tre flexkupeer, der kunne indrettes til konferencekupe. Vognen havde 22 pladser på 2. klasse, handicapkupé og kiosk, og rummede ligeledes alt udstyr til klimaanlæg, elanlæg m.v.
I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.
I 1991 blev der foretaget en mindre renovering idet mellemvognen Afm blev deklasseret til Bafm, og mellemvognen Cfm blev ombygget til ABfm med to 1. klasses kupeer i flexarealet. Herefter blev begge togsæt indsat som bådtog mellem København og Kalundborg.
I 1995 blev alle ti vogne solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge. Efter istandsættelse på centralværkstedet i Århus og en omlakering til grå, blev begge togsæt sendt til Padborg for videre transport til Iran. Imidlertid var togene for brede til det europæiske fritrumsprofil så i stedet blev de udskibet fra Esbjerg Havn den 2/6 1995.

DSB litra Bfs

DSB litra Bfs

DSB litra Bfs

Styrevogn. Elvarme. 2 wc. Bogietapafstand 19 m. Bogieakselafstand 2,5 m.

Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
74
Antal:
4 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Bfs 100Bfs 100
Scandia1981Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 110.
DSB Bfs 101Bfs 101
Scandia1981Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 114.
DSB Bfs 102Bfs 102
Scandia1981Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 119.
DSB Bfs 103Bfs 103
Scandia1981Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 115.

DSB litra Afm

DSB litra Afm

DSB litra Afm

Elvarme. Wc. Bogietapafstand 19 m. Bogieakselafstand 2,5 m.

Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
60
Pladser 2. kl:
 
Antal:
2 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Afm 000Afm 000
Scandia1981Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 000-3. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 111.
DSB Afm 001Afm 001
Scandia1981Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 001-1. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 117.

DSB litra Bfm

DSB litra Bfm

DSB litra Bfm

Elvarme. 2 wc. Bogietapafstand 19 m. Bogieakselafstand 2,5 m.

Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
72
Antal:
2 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Bfm 300Bfm 300
Scandia1982Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 113.
DSB Bfm 301Bfm 301
Scandia1982Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 118.

DSB litra Cfm

DSB litra Cfm

DSB litra Cfm

Servicevogn. Kiosk. Konferencerum. Elvarme. Wc. Bogietapafstand 19 m. Bogieakselafstand 2,5 m.

Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
22
Antal:
2 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Cfm 200Cfm 200
Scandia1981Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 200-2. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 112.
DSB Cfm 201Cfm 201
Scandia1981Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 201-0. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 116.
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
 Læs artiklen 

Svenska-lok

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Lyntog - Prototype APO - historie, data, billeder m.v.






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen