DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB FE 4931
(Retur til oversigt)Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.
Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1943 af Cvk Ar med togførerkupe, 59 pladser og tara 14 tons. Udrangeret 1963. Ombygget 1964 af Cvk Ar til Specialvogn 260.
Oml. 1941 fra: DSB FE 12141.
Længde:
13,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
13,7 tons
Akselafstand:
8,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
62
Antal:
35 stk.
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.
Læs mere