DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB AP 2939
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater, system Pintsch. Toilet.
Bygget af Scandia 1922. Omdannet 1942 fra CP 2939. Omdannet 1945 af Cvk Kh til CP 2939.
Længde:
18,12 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
49
Taravægt:
32,7 tons
Bogietapafs.:
11,92 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
Antal:
10 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
Ingeniøren
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?