DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB BE 513
(Retur til oversigt)2 II kl. Kupeer med udtrækssæder. 3 III kl. kupeer. Skruebremse i højtsiddende bremsehus. Dampvarmeapparater. Vakuumbremse. Elektrisk belysning. Olielamper.
Bygget af Breslau 1886. Olielamper fjernet 1914. Omdannet 1915 til CB 513.
Oml. 1893 fra: DSB/S Ba 163.
Længde:
9,98 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
12,2 tons
Akselafstand:
4,72 m.
Kupeer:
5
Pladser 2. kl.:
16
Antal:
5 stk.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
30
Signalposten
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere