DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB CA 191
(Retur til oversigt)Dampopvarmning. Fra før 1928: højtryksvarmeapparater. Vakuumbremse. Elektrisk belysning. Olielamper.
Bygget af Wagenbau 1874. Omlitreret 1904/06 fra AE 191. Udrangeret 1938. Vognkasse solgt 1938 til Portør Larsen.
Længde:
8,84 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
11 tons
Akselafstand:
4,42 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
Antal:
43 stk.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
40
Ingeniøren
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere