DSB Kørekran

Nr. Fabrikat År Noter
Nr. 1
Bruchsal18791893 fra JFJ Kørekran 1. Løftehøjde 4,6 m. Bæreevne 10 tons. Håndbetjent. Hjemsted Cvk Ar. Beskadiget 19/2-45 ved sabotage på Århus H. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 141.
Nr. 2
Bruchsal18801893 fra JFJ Kørekran 2. Løftehøjde 4,6 m. Bæreevne 10 tons. Håndbetjent. Hjemsted Cvk Kh. Udlejet januar 1943 til Værnemagten i Måløv. Trykluftledning fra 1949. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 5142. Ejes af Jernbanemuseet. Udstillet i Odense 1992-94. Odense 1999-2017. 2017 til Vestsjælland.
Nr. 3
Scandia1934Løftehøjde 7 m. Bæreevne 30 tons. Bogieafstand 1,65 m. Håndbremse. 4-cyl Ford benzinmotor. Hjemsted Gb. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 143.
Nr. 3Maatschappi1868Omlitreret 1893 fra SJS Hjælpekran 1. Hjælpekran. Bæreevne 5 tons. Løftehøjde 4,6 m. Udrangeret 1917. 1921 til Cvk Kh.
Nr. 4
Vølund1937Løftehøjde 7 m. Bæreevne 30 tons. 5-akslet. 2-cyl Vølund råoliemotor. Rangerskruebremse. Vakuumledning. Udlejet august 1940 til Værnemagten i Skagen. Trykluftledning fra 1942. Beskadiget 7/1-45 ved allieret luftangreb ved Vojens. Beskadiget 22/3-45 ved sabotage i Thisted. Hjemsted Århus H. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 144.
DSB Hs 370
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik
A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.


 Læs artiklen 
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 
DB Cargo
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Kørekran






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen