DSB godsvogne 1893 - 1941

DSB litra KJ

DSB litra KJ (IV)
5765-5779, 5805-5820, 5921-5937
(Retur til oversigt)
Åben højsidet godsvogn med spidsgavl. Skruebremse på høj platform. Kreaturbinderinge i sidevæggene. Må ikke benyttes til forsendelse af større kreaturer. Må ikke benyttes til det sydlige udland.

Længde:
7,33 m.
Akselafstand:
3,96 m.
Bundflade:
14,2 m²
Taravægt:
6,5 tons
 
   
Last:
10 tons
Antal:
48 stk.
 
   
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB KJ 5765KJ 5765Lauenstein1862Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 901. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1912/14 til KJ 5765.
DSB KJ 5766KJ 5766Lauenstein1862Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 903. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1913 til KJ 5766.
DSB KJ 5767KJ 5767Lauenstein1862Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 905. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1912/14 til KJ 5767.
DSB KJ 5768KJ 5768Lauenstein1862Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 907. Akselafstand 3,66 m. Faste endevægge fra 1916. Udrangeret 1926.
DSB KJ 5769KJ 5769Lauenstein1862Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 909. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1912/14 til KJ 5769.
DSB KJ 5770KJ 5770Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 911. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1912/17 til KJ 5770.
DSB KJ 5771KJ 5771Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 913. Udrangeret 1926.
DSB KJ 5772KJ 5772Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 915. Ombygget 1913 til KJ 5772.
DSB KJ 5773KJ 5773Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 917. Ombygget 1917 til KJ 5773.
DSB KJ 5774KJ 5774Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 919. Udrangeret 1924.
DSB KJ 5775KJ 5775Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 921. Ombygget 1912/17 til KJ 5775.
DSB KJ 5776KJ 5776Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 923. I 1920 forsynet med håndbremse i stedet for skruebremse. Fra 1926 kun til lokale transporter mellem Gb og Cvk Kh. Udrangeret 1933.
DSB KJ 5777KJ 5777Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 925. Skruebremse fjernet før 1913. Faste endevægge fra 1916. Udrangeret 1932.
DSB KJ 5778KJ 5778Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 927. I 1920 forsynet med håndbremse i stedet for skruebremse. Udrangeret 1931.
DSB KJ 5779KJ 5779Lauenstein1863Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 929. Fra 1927 kun til lokale transporter mellem færger og skibe og kulgård i Korsør. Ombygget 1928 med skrå bundflader beklædt med jernplade. Omlitreret 1941 til KJ 25779.
DSB KJ 5805KJ 5805Lauenstein1864Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 931. Udrangeret 1932.
DSB KJ 5806KJ 5806Lauenstein1864Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 933. I 1920 forsynet med håndbremse i stedet for skruebremse. Fra 1928 kun til lokale transporter mellem kulgård og færger i Korsør. Omlitreret 1941 til KJ 25806.
DSB KJ 5807KJ 5807Lauenstein1864Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 935. Faste endevægge fra 1915. Udrangeret 1927.
DSB KJ 5808KJ 5808Lauenstein1864Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 937. Udrangeret 1907.
DSB KJ 5809KJ 5809Lauenstein1864Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 939. Faste endevægge fra 1916. Udrangeret 1924.
DSB KJ 5810KJ 5810Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 941. Akselafstand 3,66 m. Faste endevægge fra 1914. Fra 1940 kun til lokale transporter på Vamdrup Station. Omlitreret 1941 til KJ 25810.
DSB KJ 5811KJ 5811Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 943. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1915 til KJ 5811.
DSB KJ 5812KJ 5812Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 945. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1917 til KJ 5812.
DSB KJ 5813KJ 5813Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 947. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Fra 1940 kun til lokale transporter på Århus H. Station. Omlitreret 1941 til KJ 25813.
DSB KJ 5814KJ 5814Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 949. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1916 til KJ 5814.
DSB KJ 5815KJ 5815Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 951. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1912 til KJ 5815.
DSB KJ 5816KJ 5816Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 953. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1912 til KJ 5816.
DSB KJ 5817KJ 5817Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 955. Akselafstand 3,66 m. Fra 1937 kun til kultransporter for maskintjenesten, hjemsted Gb. Udrangeret 1939.
DSB KJ 5818KJ 5818Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 957. Akselafstand 3,66 m. Fra 1926 kun til lokale transporter mellem færger og skibe og kulgård i Korsør. Ombygget 1928 med skrå bundflader beklædt med jernplade. Omlitreret 1941 til KJ 25818.
DSB KJ 5819KJ 5819Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 959. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1913 til KJ 5819.
DSB KJ 5820KJ 5820Elbing1870Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 961. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1914 til KJ 5820.
DSB KJ 5921KJ 5921SJS1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 987. Akselafstand 3,66 m. Udrangeret 1906.
DSB KJ 5922KJ 5922SJS1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 989. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1911/15 til KJ 5922.
DSB KJ 5923KJ 5923Wagenbau1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 995. Akselafstand 3,66 m. Udrangeret 1907.
DSB KJ 5924KJ 5924Wagenbau1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 997. Akselafstand 3,66 m. Fra 1926 kun til lokale transporter mellem færger og skibe og kulgård i Korsør. Ombygget 1928 med skrå bundflader beklædt med jernplade. Udrangeret 1937.
DSB KJ 5925KJ 5925Wagenbau1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 999. Akselafstand 3,66 m. Faste endevægge fra 1915. Udrangeret 1922.
DSB KJ 5926KJ 5926Wagenbau1873Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1001. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1911/15 til KJ 5926.
DSB KJ 5927KJ 5927Wagenbau1874Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1015. Akselafstand 3,66 m. Fra 1932 kun til lokale transporter på Nyborg station. Udrangeret 1936.
DSB KJ 5928KJ 5928Wagenbau1874Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1017. Akselafstand 3,66 m. Fra 1925 kun til lokale transporter mellem færger og skibe og kulgård i Korsør. Udrangeret 1936.
DSB KJ 5929KJ 5929Wagenbau1874Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1019. Akselafstand 3,66 m. Faste endevægge fra 1915. Udrangeret 1906.
DSB KJ 5930KJ 5930Wagenbau1874Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1021. Akselafstand 3,66 m. Udrangeret 1907.
DSB KJ 5931KJ 5931SJS1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1035. Akselafstand 3,66 m. Faste endevægge fra 1916. Udrangeret 1927.
DSB KJ 5932KJ 5932SJS1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1037. Akselafstand 3,66 m. Udrangeret 1911.
DSB KJ 5933KJ 5933Wagenbau1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1045. Akselafstand 3,66 m. Skruebremse fjernet før 1913. Ombygget 1911/15 til KJ 5933.
DSB KJ 5934KJ 5934Wagenbau1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1047. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1911/15 til KJ 5934.
DSB KJ 5935KJ 5935Wagenbau1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1049. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1911/15 til KJ 5935.
DSB KJ 5936KJ 5936Wagenbau1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1051. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1911/15 til KJ 5936.
DSB KJ 5937KJ 5937Wagenbau1875Omlitreret 1893 fra DSB/S Ka 1053. Akselafstand 3,66 m. Ombygget 1911/15 til KJ 5937.
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak