DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
2 II kl. kupeer. 3 III kl. kupeer. Dampvarmeapparater. Vakuumbremse. Olielamper.
Længde:
9,11 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
10,1 tons
Akselafstand:
4,42 m.
Kupeer:
5
Pladser 2. kl.:
16
Antal:
20 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BE 486 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 125. Omdannet før 1910 til CB 486. | |
BE 487 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 126. Omdannet 1910/13 til CB 487. | |
BE 488 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 127. Omdannet 1910/13 til CB 488. | |
BE 489 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 128. Omdannet før 1908 til CB 489. | |
BE 490 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 129. Omdannet 1910/13 til CB 490. | |
BE 491 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 130. Elektrisk belysning fra 1909/10. Omdannet 1910 til CB 491. | |
BE 492 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 131. Omdannet 1909 til CB 492. | |
BE 493 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 132. Omdannet 1908 til CB 493. | |
BE 494 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 133. Udrangeret 1897 efter Gentofte-ulykken. | |
BE 495 | Lauenstein | 1870 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 134. Omdannet 1909 til CB 495. | |
BE 496 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 135. Omdannet 1910/13 til CB 496. | |
BE 497 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 136. Omdannet før 1908 til CB 497. | |
BE 498 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 137. Omdannet 1909 til CB 498. | |
BE 499 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 138. Elektrisk belysning fra 1909/10. Omdannet 1910 til CB 499. | |
BE 500 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 139. Omdannet før 1908 til CB 500. | |
BE 501 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 140. Elektrisk belysning fra 1909/10. Omdannet 1921 til CB 501. | |
BE 502 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 141. Omdannet 1922 til CB 502. | |
BE 503 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 142. Omdannet 1909 til CB 503. | |
BE 504 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 143. Omdannet 1922 til CB 504. | |
BE 505 | Wagenbau | 1874 | Oml. 1893 fra DSB/S Ba 144. Omdannet 1913/28 til CB 505. |
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mereIngeniøren
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder
Tre fatale fejl: Derfor sank gigantisk yacht på få minutter
Karteldannelse på europæiske jernbaner: Vestager svinger bødehammeren
Fik debut i ‘78: Nu kan vesttysk dieseltog få comeback på danske skinner
Rambøll svarer igen: Kan score milliarder med tog og bus til 29 kroner