DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Dampopvarmning. Fra før 1928: højtryksvarmeapparater.

Længde:
10,49 m.

Indretning:
Kupévogn 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
14 tons

Akselafstand:
5 m.

Kupeer:
4 

Pladser 2. kl.:

Antal:
26 stk.


Beklædning:

Pladser 3. kl.:
36 


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | CA 151 | Scandia | 1888 | Omlitreret 1933 fra AD 151. Reserveambulancevogn 1934-37. Udrangeret 1937. Vognkasse solgt 1938 til Kr. Kristensen, Hurup. 19xx til DJK. |
![]() | CA 152 | Scandia | 1888 | Omlitreret 1933 fra AD 152. Reserveambulancevogn 1934-37. Udrangeret 1937. |
![]() | CA 153 | Scandia | 1888 | Omlitreret 1927 fra AD 153. Udrangeret 1939. Vognkasse solgt 31/3-39 til M. Nejbjerg, Lem. |
![]() | CA 154 | Scandia | 1888 | Omlitreret 1927 fra AD 154. Udrangeret 1935. |
![]() | CA 155 | Scandia | 1888 | Omlitreret 1928 fra AD 155. Udrangeret 1939. |
![]() | CA 157 | Breslau | 1886 | Omlitreret 1927 fra AD 157. Udrangeret 1931. Ombygget 1933 til Bygningsvogn 24. |
![]() | CA 158 | Breslau | 1886 | Omlitreret 1933 fra AD 158. Udrangeret 1939. |
![]() | CA 159 | Breslau | 1886 | Omlitreret 1933 fra AD 159. Udrangeret 1939. |
![]() | CA 161 | Breslau | 1886 | Omlitreret 1933 fra AD 161. Reserveambulancevogn fra 1938. Omlitreret 1940 til Ambulancepersonvogn 13. |
![]() | CA 162 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1933 fra AD 162. Reserveambulancevogn fra 1934. Omlitreret 1940 til Ambulancepersonvogn 2. |
![]() | CA 342 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1927 fra AB 342. Ombygget 1940 til HA 36918. |
![]() | CA 343 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1927 fra AB 343. Udrangeret 1938. |
![]() | CA 344 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1927 fra AB 344. Ombygget 1940 til HA 36919. |
![]() | CA 345 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1928 fra AB 345. Ombygget 1940 til HA 36920. |
![]() | CA 346 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1927 fra AB 346. Udrangeret 1938. |
![]() | CA 347 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1929 fra AB 347. Ombygget 1940 til HA 36921. |
![]() | CA 348 | Atlas | 1885 | Omlitreret 1928 fra AB 348. Udrangeret 1931. |
![]() | CA 349 | Scandia | 1891 | Omdannet 1929 fra AB 349. Udrangeret 1938. |
![]() | CA 350 | Scandia | 1891 | Omdannet før 1928 fra AB 350. Udrangeret 1939. Vognkasse solgt 1939 til Lars Jensen. |
![]() | CA 351 | Scandia | 1891 | Omdannet før 1928 fra AB 351. Udrangeret 1935. |
![]() | CA 352 | Scandia | 1891 | Omdannet 1928 fra AB 352. Udrangeret 1937. |
![]() | CA 353 | Scandia | 1891 | Omdannet før 1928 fra AB 353. Ombygget 1940 til HA 36922. |
![]() | CA 354 | Scandia | 1891 | Omdannet 1929 fra AB 354. Ombygget 1940 til HA 36923. |
![]() | CA 355 | Scandia | 1888 | Omdannet 1929 fra AB 355. Udrangeret 1939. Ombygget 1940 til HA 36879. |
![]() | CA 356 | Scandia | 1888 | Omdannet før 1928 fra AB 356. Fra 1931 kun som opholdsskur på Hellerup station. Udrangeret 1931/33. |
![]() | CA 357 | Scandia | 1888 | Omdannet 1927 fra AB 357. Udrangeret 1939. Vognkasse solgt 1939 til P. Christensen. |
Signalposten



Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mere