DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Stor varmekedel. Toilet. Vakuumbremse. Skruebremse. Dampopvarmning. Elektrisk belysning. Dynamo. Batteri.
Længde:
18,76 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
37,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
Antal:
76 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CN 11001 | Scandia | 1908 | Dobbeltbatteri til togbelysning fjernet 1928. Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 11401. | |
CN 11002 | Scandia | 1908 | Dobbeltbatteri fjernet 1930. Omlitreret 1941 til CMK 2448. | |
CN 11003 | Scandia | 1908 | Dobbeltbatteri fjernet 1930. Omlitreret 1941 til CMK 2449. | |
CN 11004 | Scandia | 1908 | Dobbeltbatteri fjernet 1930. Omlitreret 1941 til CMK 2450. | |
CN 11005 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Dobbeltbatteri fjernet 1930. Omlitreret 1941 til CMK 2451. | |
CN 11006 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11106. | |
CN 11007 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10717. | |
CN 11008 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Omlitreret 1941 til CMK 2452. | |
CN 11009 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1937 af Cvk Ar til CX 11409. | |
CN 11010 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1937 af Cvk Ar til CX 11410. | |
CN 11011 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11111. | |
CN 11012 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1935 af Cvk Ar til CM 11112. | |
CN 11013 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Omlitreret 1941 til CMK 2453. | |
CN 11014 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Omlitreret 1941 til CMK 2454. | |
CN 11015 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1935 af Cvk Ar til CN 11015. | |
CN 11016 | Scandia | 1908 | Varmekedel fra 1916, tara 40 tons. Ombygget 1935 af Cvk Ar til CN 11016. | |
CN 11017 | Scandia | 1908 | Ombygget 1934 af Cvk Ar til CN 11017. | |
CN 11018 | Scandia | 1908 | Beskadiget 6/2-37 ved uheld ved Horsens. Omlitreret 1941 til CMK 2455. | |
CN 11019 | Scandia | 1909 | Ombygget 1935 af Cvk Ar til CM 11119. | |
CN 11020 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11120. | |
CN 11021 | Scandia | 1909 | Ombygget 1937 af Cvk Ar til CM 11121. | |
CN 11022 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1941 til CMK 2456. | |
CN 11023 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11123. | |
CN 11024 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1941 til CMK 2457. | |
CN 11025 | Scandia | 1909 | Dynamo samt akkumulatorer til togbelysningen fra 1909. Ombygget 1934 af Cvk Ar til CN 11025. | |
CN 11026 | Scandia | 1909 | Dynamo samt akkumulatorer til togbelysningen fra 1909/10. Dynamo fjernet 1928. Omlitreret 1941 til CMK 2458. | |
CN 11027 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11127. | |
CN 11028 | Scandia | 1909 | Dynamo samt akkumulatorer til togbelysningen fra 1909. Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Ombygget 1935 af Cvk Kh til CN 11028. | |
CN 11029 | Scandia | 1909 | Dynamo samt akkumulatorer til togbelysningen fra 1909/10. Dynamo system Pintsch-Grob (1926). Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10720. | |
CN 11030 | Scandia | 1909 | Dynamo samt akkumulatorer til togbelysningen fra 1909/10. Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo fjernet 1929. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10718. | |
CN 11031 | Scandia | 1909 | Dynamo til togbelysningen fra 1914. Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo fjernet 1929. Ombygget 1935 af Cvk Kh til CN 11031. | |
CN 11032 | Scandia | 1909 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo fjernet 1929. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10711. | |
CN 11033 | Scandia | 1909 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo fjernet 1929. Omlitreret 1941 til CMK 2459. | |
CN 11034 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1941 til CMK 2460. | |
CN 11035 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Omlitreret 1941 til CMK 2461. | |
CN 11036 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Omlitreret 1941 til CMK 2462. | |
CN 11037 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Fik 18/11-33 bøjede puffere mm. ved afprøvning af stopbom i Korsør. Omlitreret 1941 til CMK 2463. | |
CN 11038 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Akkumulatorbatteri fjernet 1940. Omlitreret 1941 til CMK 2464. | |
CN 11039 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Omlitreret 1941 til CMK 2465. | |
CN 11040 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10713. | |
CN 11041 | Scandia | 1910 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Omlitreret 1941 til CMK 2466. | |
CN 11042 | Scandia | 1910 | Brændt 5/11-40 i tog 2018 ved Brønderslev. Omlitreret 1941 til CMK 2467. | |
CN 11043 | Scandia | 1910 | Omlitreret 1941 til CMK 2468. | |
CN 11044 | Scandia | 1910 | Ombygget 1936 af Cvk Ar til CM 11144. | |
CN 11045 | Scandia | 1910 | Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10719. | |
CN 11046 | Scandia | 1910 | Omlitreret 1941 til CMK 2469. | |
CN 11047 | Scandia | 1910 | Ombygget 1937 af Cvk Ar til CX 11447. | |
CN 11048 | Scandia | 1910 | Omlitreret 1941 til CMK 2470. | |
CN 11049 | Scandia | 1910 | Impliceret i Brammingeulykken den 26/7 1913. Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10715. | |
CN 11050 | Scandia | 1910 | Ombygget 1937 af Cvk Ar til CN 11050. | |
CN 11051 | Scandia | 1910 | Omlitreret 1941 til CMK 2471. | |
CN 11052 | Scandia | 1910 | Brændt 31/8-40 i tog 976 ved Lerbjerg. Omlitreret 1941 til CMK 2472. | |
CN 11053 | Scandia | 1910 | Ombygget 1936 til CM 11153. | |
CN 11054 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2473. | |
CN 11055 | Scandia | 1911 | Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10714. | |
CN 11056 | Scandia | 1911 | Udrangeret 1935. | |
CN 11057 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2474. | |
CN 11058 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2475. | |
CN 11059 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2476. | |
CN 11060 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2477. | |
CN 11061 | Scandia | 1911 | Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10712. | |
CN 11062 | Scandia | 1911 | Omlitreret 1941 til CMK 2478. | |
CN 11063 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2479. | |
CN 11064 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2480. | |
CN 11065 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2481. | |
CN 11066 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2482. | |
CN 11067 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2483. | |
CN 11068 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2484. | |
CN 11069 | Scandia | 1912 | Omlitreret 1941 til CMK 2485. | |
CN 11070 | Scandia | 1912 | Dobbeltbatteri fra 1913. Omlitreret 1941 til CMK 2486. | |
CN 11071 | Scandia | 1913 | Ombygget 1939 af Cvk Kh til CXE 10716. | |
CN 11072 | Scandia | 1913 | Omlitreret 1941 til CMK 2487. | |
CN 11073 | Scandia | 1913 | Omlitreret 1941 til CMK 2488. | |
CN 11074 | Scandia | 1913 | Omlitreret 1941 til CMK 2489. | |
CN 11075 | Scandia | 1915 | Omlitreret 1941 til CMK 2490. | |
CN 11076 | Scandia | 1915 | Omlitreret 1941 til CMK 2491. |
Signalposten
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.
Læs mere