DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra DB

DSB litra DB (IV)
(Retur til oversigt)
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Kakkelovn. Varmeledning.

Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
10,4 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
2 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DB 1445DB 1445Scandia1900Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1932. Trykluftbremse fra 1938. 1938-39 løb Fredericia-Flensborg. 1939 reserve i Struer. 1940 Nyborg. Omlitreret 1941 til DL 5503.
DSB DB 1446DB 1446Scandia1900Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Udrangeret 1935.
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanen.dk forum

No feed

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak