DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Kakkelovn. Varmeledning.

Længde:
9 m.

Akselafstand:
4,2 m.

Last:
6 tons

Taravægt:
10,4 tons


Beklædning:

Antal:
2 stk.


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | DB 1445 | Scandia | 1900 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1932. Trykluftbremse fra 1938. 1938-39 løb Fredericia-Flensborg. 1939 reserve i Struer. 1940 Nyborg. Omlitreret 1941 til DL 5503. |
![]() | DB 1446 | Scandia | 1900 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Elektriske lamper og dampvarme 1917. Udrangeret 1935. |
DSB trafikinformation

Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere
Jernbanen.dk forum
No feed