DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Rejsegodsvogn med jernbanegodsrum, kedelrum og bremserum med skruebremse. Varmekedel til togopvarmning (fjernet før 1913). Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Længde:
8,5 m.

Akselafstand:
4,27 m.

Last:
6 tons

Taravægt:
11 tons


Beklædning:

Antal:
3 stk.


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | EG 1737 | Skabo | 1886 | Overtaget 1893 fra GJ Aa 237. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1928 til Redningsvogn 9. |
![]() | EG 1738 | Skabo | 1886 | Overtaget 1893 fra GJ Aa 238. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1928 til Redningsvogn 11. |
![]() | EG 1739 | Skabo | 1886 | Overtaget 1893 fra GJ Aa 239. Elektriske lamper fra 1913. Ombygget 1927 til Redningsvogn 22. |
Jernbanen.dk forum


Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mere