DSB Specialvogn 153
Skinneudlægningskran
(Retur til oversigt)

Bygget af Breslau i 1883. Omlitreret 1958 fra DSB Skinneudlægningskran 3. Bæreevne 1000 kg. Hjemsted Svejseanstalten Fredericia. Må ikke anvendes i tog. Udrangeret 1978 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1996-2002.

Længde:
8,83 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Tara:
15,4 tons
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Specialvogn 153
Skinneudlægningskran






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen