DSB specialvogne 1958 - 1982
DSB Specialvogn 98
Klimasneplov
(Retur til oversigt)
Bygget af Schwartzkopff i 1920. 1958 fra DSB Sneplov 98. Opfundet af den østriske ingeniør Rudolf Klima. 3-akslet. Manøvrerbart plovskær. 70 km/t, senere 50 km/t. Tara 36 tons. Kakkelovn. Dynamoanlæg 24 volt til plovens egenbelysning. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Næstved, fra 1970 Esbjerg. Struer 1981-82. Udrangeret 1982. Ophugget 1982 af Henriksen, Århus.Længde:
11,36 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Akselafstand:
6,5 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Tara:
36 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Specialvogne1958/DSB_Sneplov98_1958.jpg)
![DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Specialvogne1958/DSB_Sneplov98_1965.jpg)
![DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Specialvogne1958/DSB_Sneplov98_1969.jpg)
![DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov DSB Specialvogn 98<br>Klimasneplov](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Specialvogne1958/DSB_Sneplov98_1982.jpg)