Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Phønix A/S
(Retur til oversigt)
Phønix blev i 1997 overtaget af norske Rieber & Søn. Se også Phønix før 1980.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
910 6 008 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 106. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 018 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 100. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 019 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 101. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 020 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 104. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 034 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 102. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 036 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 103. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 037 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 105. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 047 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 107. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 049 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 108. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
Jernbanebøger
Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.
Læs mereReise til Kiøbenhavn 1856
I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.
Læs mere