Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Kolding-Egtved Jernbane
(Retur til oversigt)
Hjemsted Kolding.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Noter |
ZP 9915 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 1. Håndbremse. Last 6 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99935. |
ZP 9916 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 2. Håndbremse. Last 6 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99936. |
ZP 9917 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 3. Håndbremse. Last 10 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99937. |
ZP 9918 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 4. Håndbremse. Last 10 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99938. |
ZP 9919 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 5. Håndbremse. Last 10 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99939. |
ZP 9920 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret ca. 1900 fra KEJ U 6. Håndbremse. Last 10 tons. Tara 7,3 tons. Omlitreret 1908 til ZP 99940. |
ZP 99935 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9915. Håndbremse. Tara 7,3 tons. Last 6 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 1. Solgt 1931 til ØSJS PDK 301. |
ZP 99936![]() | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9916. Håndbremse. Tara 7,3 tons. Last 6 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 2. |
ZP 99937 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9917. Håndbremse. Tara 8,2 tons. Last 10 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 3. |
ZP 99938 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9918. Håndbremse. Tara 8,2 tons. Last 10 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 4. |
ZP 99939 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9919. Håndbremse. Tara 8,2 tons. Last 10 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 5. |
ZP 99940 | Scandia | 1899 | Normalsporet undervogn. Omlitreret 1908 fra ZP 9920. Håndbremse. Tara 8,2 tons. Last 10 tons. Hjemsted Kolding. Omlitreret 1916 til KEJ U 6. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest


Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere