Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966

Hjemsted Esbjerg nye Havn, fra 1933 Lunderskov. Dambrug. Se også N. Jøker efter 1966.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZF 500061Scandia19228,64 m.4,5 m.Ombygget 1932 fra DSB QRB 36325 til Fisketransportvogn. Last 10,5 tons, 11,5 tons (1935). Tara 14,5 tons (uden vand). Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus (fjernet 1952). Trykluftbremse. Varmeledning. Vacuumledning. 4 vandkar á 2500 liter. 16 iltflasker. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn, fra 1933 Lunderskov. Retur 1955 til DSB QRB 36325.
ZF 500062
Hawa19089,6 m.4,5 m.Købt 1933 fra Sydjysk Damkultur ZF 500001. Fisketransportvogn. Last 10 tons, fra 1954 10,5 tons. Tara 16 tons (uden vand). Bundflade 21,3 m². Skruebremse i bremsehus (fjernet 1954). Trykluftbremse. Vacuumledning. Varmeledning. 4 vandkar á 2500 liter. 20 iltflasker og Iltningsapparat. Fra 1949 nødbremse og kakkelovn. Ombygget 1950 til akselafstand 6 m. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn, fra 1933 Lunderskov. Udrangeret 1959.
ZF 500064
Scandia19499,26 m.6 m.Hvid fisketransportvogn. Last 12,8 tons, fra 1954 13,3 tons. Tara 15,5 tons (uden vand), fra 1954 16,4 tons. Bundflade 21,3 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. Varmeledning. 16 iltflasker. 4 kar i alt 11800 liter vand. I vognen må befordres: Levende Fisk. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Lunderskov. Omlitreret 1966 til 0220064.
ZF 500065
Scandia19539 m.4,85 m.Hvid fisketransportvogn. Bundflade 20,8 m². Last 13,2 tons. Tara 15,6 tons, 16,7 tons (1961). Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. Nødbremse. Varmeledning. 20 jernflasker med ilt. 4 kar i alt 12000 liter vand. Flaskegasanlæg til opvarmning. I vognen må befordres: Levende Fisk. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Lunderskov. Omlitreret 1966 til 0220065.
ZF 500066
Scandia19509,26 m.6 m.Hvid fisketransportvogn. Ombygget 1961 fra DSB IAL 19515. Bundflade 21,3 m². Last 12 tons. Tara 15,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. 20 jernflasker med ilt. 4 kar i alt 12000 liter vand. I vognen må befordres: Levende Fisk. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Lunderskov. Omlitreret 1966 til 0220066.
ZF 500067
Scandia19509,26 m.6 m.Hvid fisketransportvogn. Lejet 1962 fra DSB IAL 19536. Bundflade 21,3 m². Last 11,7 tons. Tara 15,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Levende Fisk. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Lunderskov. Omlitreret 1966 til 0220067.
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
NKJ M 12

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak