Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Købt 1923. I drift 18/1-24. Fisketransportvogn. Type DR G02. Last 10 tons. Tara 15,2 tons (uden vand), fra 1940 14,4 tons. Bundflade 21,3 m². Trykluftbremse (1928). Fra 1927 vacuumledning og nødbremseklap. Varmeledning. Tyske slutsignalholdere. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1950). Opvarmning i ledsagerummet fra 1929. 2 vandkar á 2.900 liter og 2 vandkar á 2.550 liter. 12 Stk. iltflasker og Iltningsapparat. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: P.Jørgensen og P.Hansen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov (1933), fra 1942 Vejen. Ombygget 1950 uden bremsehus med rangerskruebremse, svingdøre i stedet for skydedøre og akselafstand 6 m. Udrangeret 1955.
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere