DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S
DSB ZS 508060
(Retur til oversigt)
Syrekrukkevogn. Købt 1920. 12.000 liter. Last 11,1 tons, fra 1944 12,9 tons, 13,5 tons (1961). Tara 14,3 tons, fra 1954 15,3 tons. Skruebremse i lavt bremsehus (fjernet 1954). Trykluftbremse fra 1939. I vognen må befordres: Syre (Svovlsyre, Saltsyre og Salpetersyre), Mineralolie, Benzin, Tjære, Salpetervand, Gasvand og Ammoniakvand i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Frederiksberg. Foræret 1967 til DJK. Maribo 1972. Gedser 1981. Udlånt 1990 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1989-99. Restaureret i Randers 2003-04. I drift 2004. Odense 2011-18.

Bygget af:
Zwickau 1919
Længde:
9,25 m.
Akselafstand:
4,5 m.
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
 
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
 Læs artiklen 

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB ZS 508060 tilhørende DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen