Lokomotivfabrikker
Les Ateliers Métallurgiques (societe anonyme), Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre var det fulde navn på det firma, der i 1905 blev dannet i Belgien ved sammenslutning af tre forskellige fabrikker. Disse tre fabrikker – beliggende i byerne Tubize, Charleroi og Nivelles – var dog langt ældre, og havde en lang tradition for bygning af såvel lokomotiver som jernbanevogne. Den ældste af fabrikkerne – den i Tubize – var grundlagt i 1853 og havde allerede i 1855 fremstillet det første jernbanemateriel.
Således leverede netop denne fabrik i 1870erne blandt andet damplokomotiver til et nordfransk jernbaneselskab, samt en bane ved Skopje på Balkan. Især eksport af damplokomotiver var en vigtig forretning for virksomheden i Tubize, og det varede heller ikke mange år førend fabrikken var et firma af verdensformat. I 1880erne leveredes således tre damplokomotiver til et særpræget sporvognssystem (der vel mest kan betegnes som en jernbane) i Haitis hovedstad Port-au-Prince. Også i Norge havde man fået øje på den belgiske lokomotivfabrik, da man i 1891 begyndte anlæggelsen af jernbanen mellem Nesttun og Os. Banen var en smalsporet jernbane med en sporvidde på 750 mm, og stod færdig til indvielse den 1. juli 1894. Netop til denne strækning havde man hos lokomotivfabrikken i Tubize fået bygget tre damplokomotiver. Disse blev leveret i henholdsvis 1893 og 1895, og at der var tale om godt håndværk ses deraf, at maskinerne kørte frem til nedlæggelsen af jernbanen mellem Nesttun og Os den 1. september 1935.
I 1905 dannedes Les Ateliers Métallurgiques (societe anonyme), Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre, der som sagt var en sammenslutning af tre belgiske fabrikker. Virksomhederne – herunder den i Tubize – fortsatte med produktionen af jernbanemateriel, og i de følgende år byggedes såvel lokomotiver som jernbanevogne. I 1911 leverede fabrikken sit damplokomotiv nummer 1627. Der var her tale om lokomotivet ”Brigitte”, der i mange år kørte i en kulmine ved Liège. At der ikke kun var tale om mindre smalsporede lokomotiver eller lokomotiver til industrivirksomheder ses blandt andet af den ordre som virksomheden fik fra Danmark. I 1912 byggede virksomheden således 11 damplokomotiver til Statsbanerne. Der var her dels tale om godstogslokomotiver af Litra D og af rangerlokomotivet Litra F. Ingen af disse maskiner er bevaret i dag, da de udrangeredes i løbet af 1950-60erne. Der var – som nævnt – ikke kun tale om lokomotivproduktion, da Les Ateliers Métallurgiques (societe anonyme), Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre også byggede vognmateriel. Eksempelvis har virksomhedens afdeling i Nivelles bygget vogne til Det internationale Sovevognsselskab (CIWL).
Efter den tyske invasion af Belgien i 1940 kom virksomheden også til at producere jernbanemateriel til Tyskland. Således byggedes flere lokomotiver til Rigsbanerne. Et par af disse maskiner endte efter 2. verdenskrig i Danmark, da DSB købte to af de lokomotiver som var bygget i Tubize (N 207 og N 210). At fabrikationen af jernbanemateriel til støtte for den tyske krigsførelse også vakte den belgiske modstandsbevægelses interesse opdagede man på fabrikken, da man i 1943 blev udsat for en sabotageaktion. Da verdenskrigen var overstået i foråret 1945 begyndte virksomheden produktionen af personbiler, og var her en af de førende producenter til det vesteuropæiske marked. Man fik i efterkrigsårene dog også hurtigt atter gang i eksporten af jernbanemateriel til udlandet, og i 1947 leveredes således damplokomotiver til Finland, mens man i 1949 kunne eksportere diesellokomotiver til Bolivia.
Virksomheden havde efter verdenskrigen forkortet sit navn til Les Ateliers Métallurgiques, men det varede dog ikke mange år førend endnu et navneskift blev en realitet. I 1956 skete en række organisatoriske omvæltninger, da virksomheden blev lagt sammen med et andet belgisk fabrik, La Brugeoise, Nicaise et Delcuve. Efter sammenslutningen kom virksomheden nu til at hedde La Brugeoise et Nivelles, hvilket varede frem til slutningen af 1970erne. I 1977 gennemførtes atter endnu en sammenlægning, da Constructions Ferroviaires du Centre blev slået sammen med La Brugeoise et Nivelles. Ved sammenlægningen fik det ”nye” firma navnet BN Constructions Ferroviaires et Métalliques. I midten af 1980erne købte Bombardier ca. 45 % af aktierne i selskabet og efter endnu et opkøb i 1988 fik Bombardier aktiemajoriteten i selskabet. I dag er virksomheden derfor en del af den internationale Bombardier-koncern.
(LC)
Således leverede netop denne fabrik i 1870erne blandt andet damplokomotiver til et nordfransk jernbaneselskab, samt en bane ved Skopje på Balkan. Især eksport af damplokomotiver var en vigtig forretning for virksomheden i Tubize, og det varede heller ikke mange år førend fabrikken var et firma af verdensformat. I 1880erne leveredes således tre damplokomotiver til et særpræget sporvognssystem (der vel mest kan betegnes som en jernbane) i Haitis hovedstad Port-au-Prince. Også i Norge havde man fået øje på den belgiske lokomotivfabrik, da man i 1891 begyndte anlæggelsen af jernbanen mellem Nesttun og Os. Banen var en smalsporet jernbane med en sporvidde på 750 mm, og stod færdig til indvielse den 1. juli 1894. Netop til denne strækning havde man hos lokomotivfabrikken i Tubize fået bygget tre damplokomotiver. Disse blev leveret i henholdsvis 1893 og 1895, og at der var tale om godt håndværk ses deraf, at maskinerne kørte frem til nedlæggelsen af jernbanen mellem Nesttun og Os den 1. september 1935.
I 1905 dannedes Les Ateliers Métallurgiques (societe anonyme), Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre, der som sagt var en sammenslutning af tre belgiske fabrikker. Virksomhederne – herunder den i Tubize – fortsatte med produktionen af jernbanemateriel, og i de følgende år byggedes såvel lokomotiver som jernbanevogne. I 1911 leverede fabrikken sit damplokomotiv nummer 1627. Der var her tale om lokomotivet ”Brigitte”, der i mange år kørte i en kulmine ved Liège. At der ikke kun var tale om mindre smalsporede lokomotiver eller lokomotiver til industrivirksomheder ses blandt andet af den ordre som virksomheden fik fra Danmark. I 1912 byggede virksomheden således 11 damplokomotiver til Statsbanerne. Der var her dels tale om godstogslokomotiver af Litra D og af rangerlokomotivet Litra F. Ingen af disse maskiner er bevaret i dag, da de udrangeredes i løbet af 1950-60erne. Der var – som nævnt – ikke kun tale om lokomotivproduktion, da Les Ateliers Métallurgiques (societe anonyme), Atelers á Tubize, Nivelles & La Sambre også byggede vognmateriel. Eksempelvis har virksomhedens afdeling i Nivelles bygget vogne til Det internationale Sovevognsselskab (CIWL).
Efter den tyske invasion af Belgien i 1940 kom virksomheden også til at producere jernbanemateriel til Tyskland. Således byggedes flere lokomotiver til Rigsbanerne. Et par af disse maskiner endte efter 2. verdenskrig i Danmark, da DSB købte to af de lokomotiver som var bygget i Tubize (N 207 og N 210). At fabrikationen af jernbanemateriel til støtte for den tyske krigsførelse også vakte den belgiske modstandsbevægelses interesse opdagede man på fabrikken, da man i 1943 blev udsat for en sabotageaktion. Da verdenskrigen var overstået i foråret 1945 begyndte virksomheden produktionen af personbiler, og var her en af de førende producenter til det vesteuropæiske marked. Man fik i efterkrigsårene dog også hurtigt atter gang i eksporten af jernbanemateriel til udlandet, og i 1947 leveredes således damplokomotiver til Finland, mens man i 1949 kunne eksportere diesellokomotiver til Bolivia.
Virksomheden havde efter verdenskrigen forkortet sit navn til Les Ateliers Métallurgiques, men det varede dog ikke mange år førend endnu et navneskift blev en realitet. I 1956 skete en række organisatoriske omvæltninger, da virksomheden blev lagt sammen med et andet belgisk fabrik, La Brugeoise, Nicaise et Delcuve. Efter sammenslutningen kom virksomheden nu til at hedde La Brugeoise et Nivelles, hvilket varede frem til slutningen af 1970erne. I 1977 gennemførtes atter endnu en sammenlægning, da Constructions Ferroviaires du Centre blev slået sammen med La Brugeoise et Nivelles. Ved sammenlægningen fik det ”nye” firma navnet BN Constructions Ferroviaires et Métalliques. I midten af 1980erne købte Bombardier ca. 45 % af aktierne i selskabet og efter endnu et opkøb i 1988 fik Bombardier aktiemajoriteten i selskabet. I dag er virksomheden derfor en del af den internationale Bombardier-koncern.
(LC)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
891 | 1893 | NOB Bjørnen | |
892 | 1893 | NOB Ulven | |
952 | 1894 | NOB Os | |
1739 | 1912 | DSB D 865 | |
1740 | 1912 | DSB D 866 | |
1741 | 1912 | DSB D 867 | |
1742 | 1912 | DSB D 868 | |
1743 | 1912 | DSB D 869 | |
1744 | 1912 | DSB F 447 | |
1745 | 1912 | DSB F 448 | |
1746 | 1912 | DSB F 449 | |
1747 | 1912 | DSB F 450 | |
1748 | 1912 | DSB F 451 | |
1749 | 1912 | DSB F 452 | |
2280 | 1943 | DSB N 210 | |
2288 | 1943 | DSB N 207 |
Hvad er det?
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.
Læs mereIngeniøren
Blogindlæg: Er softwareopdatering blevet svaret på alle fejl?
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Giant trucks in Swedish mine work around the clock with no drivers
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor