Lokomotivfabrikker
Datterselskab til Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA) grundlagt 1919 i Västerås sammen med Atlas Diesel.
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1 | 1912 | SJ X1 1 | ![]() |
2 | 1912 | SJ X1 2 | ![]() |
3 | 1913 | MlSlJ 1 | ![]() |
4 | 1914 | HNJ X1 1 | ![]() |
5 | 1915 | SSJ 01 | ![]() |
6 | 1915 | EKJ 1 | ![]() |
7 | 1916 | ÖVAB lok | ![]() |
8 | 1916 | VB X1 | ![]() |
9 | 1916 | VB X2 | ![]() |
10 | 1916 | HHJ 51 | ![]() |
11 | 1920 | HNJ X1 2 | ![]() |
12 | 1920 | HNJ X1 3 | ![]() |
13 | 1921 | SSJ 02 | ![]() |
14 | 1921 | HHJ 52 | ![]() |
15 | 1922 | SJ/UEJ lok | ![]() |
16 | 1921 | LJ M 1 | ![]() |
17 | 1921 | HHGB ML 1 | ![]() |
18 | 1922 | VB X3 | ![]() |
19 | 1922 | MÖJ DX 1 | ![]() |
20 | 1922 | MÖJ DX 2 | ![]() |
21 | 1923 | Tunisien lok | ![]() |
22 | 1924 | OFWJ 1 | ![]() |
23 | 1924 | Frankrike lok | ![]() |
24 | 1924 | AB M 2 | ![]() |
25 | 1925 | HNJ X1 4 | ![]() |
26 | 1925 | HNJ X1 5 | ![]() |
27 | 1925 | HNJ X1 6 | ![]() |
28 | 1925 | VB X4 | ![]() |
29 | 1925 | GDJ 2 | ![]() |
30 | 1926 | BAJ 2 | ![]() |
31 | 1925 | OFWJ 2 | ![]() |
32 | 1926 | OFWJ 3 | ![]() |
33 | 1925 | BAJ 1 | ![]() |
34 | 1925 | TJ 15 | ![]() |
35 | 1926 | OFWJ 4 | ![]() |
36 | 1927 | VR Ds1 | ![]() |
37 | 1927 | OFWJ 5 | ![]() |
38 | 1927 | OFWJ 6 | ![]() |
39 | 1927 | GBJ 51 | ![]() |
40 | 1927 | NrSlJ 1 | ![]() |
41 | 1927 | NrSlJ 2 | ![]() |
42 | 1928 | SNJ 1 | ![]() |
43 | 1928 | SNJ 2 | ![]() |
44 | 1929 | DSB projekt | ![]() |
45 | 1929 | VR Ds4 | ![]() |
46 | 1929 | VR Ds5 | ![]() |
47 | 1930 | SNJ 3 | ![]() |
48 | 1931 | SNCB 650.01 | ![]() |
49 | 1932 | LyJ 10 | ![]() |
50 | 1935 | VBHJ 4 | ![]() |
51 | 1937 | SJ Xod4 5 | ![]() |
52 | 1938 | UWHJ 51 | ![]() |
53 | 1938 | HSJ 15 | ![]() |
54 | 1939 | SRJ 50 | ![]() |
![Sabotage mod Maskindepot Gb Sabotage mod Maskindepot Gb](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A06/A06_mini.jpg)
Sabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mereIngeniøren
Containerskib brændte i fem døgn - Maersk bekræfter dødsfald
Biler skøjter rundt i rekordregn: »Med en grovere asfalt kan man formentlig undgå ulykker«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Nekrolog over brintbilen: Du var aldrig helt i live og nu er enden nær