Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Særtog i Svendborg + kulrøg og dampslag

af steen møller jensen, 24/2 2011, 05:08 (4820 dage siden) @ KimC

jeg må nok indrømme at nu begynder jeg at føle mig stødt og udviklingen af denne tråd er nået dertil hvor det pænt sat bringer mit urin i kog, for her er et tydeligt eksempel på når teoretikerne begynder at udtale sig om hvordan tingene skal udføres rent praktisk , , der bliver fortalt at der var 18 vogne på krogen i det omtalte billede og så er der alså behov for at få lagt et seriøst godt udgangsfyr . dettte lader sig kun gøre ved at fye inden igangsætning og og man skal ha kullene til at brænde rigtig INDEN manskinen skal arbejde så jeg tror såmæmnd ikke at der er noget forgjort i den måde både 564 og 826 oser på lige på de billeder. nyd dog synet istedet for at komme med en masse teoretisk galde. det er virkelig nedladende for de folk der bruger en masse tid på i deres fritid at tage uddannelser m.m for at kunne køre det så teoretikerne har noget at kigge på og tage billeder af...
dernæst så til snakken om co2 udledening m.m så er der igen tale om at at teori møder pratiks. det kan ikke lade sig gøre at få et damplokomativ til at til at yde unden der først har været et fyr der er blevet lagt til så i processen fra lige inden maskinen sættes igang til den skal trække igennem vil der på et eller andet tidspunkt komme masser af sort røg. der kan envidere opstå nød situationer hvor en fyrbøder må ha blæseren til hjælp for "at trække fyret op" dette vil også kunne set voldsomt ud op af skorstenen . og sådan kan man blive ved.
og hvad angpr det jeg tidligere nævnte mht syns indtryk osv så kan dette ganske enkelt klares eks. ved at man smider 2-3 skovlfulde kul inde over midten på fyret og det er jo alstå ikke det der sætter klima debatten ivejret , det er kul der skal brændes af alligevel i processen for at få det til at køre.

så jeg syntes teoretikerne skal holde sig til teorien og lade være med at komme med sagkyndig vejledning når de ikke selv har attesten og ikke selv har pøret at stå med fyrskovlen i hånden .
jeg er selv fyrbøder ved vsvt, mhvj .og lfb . og er en miljøbevidst person og prøver at køre mit fyr så effektivt som muligt . dette gør vi alle der kører veterantog idag . for at få mest muligt ud af de kul vi har da det er ved at være en dyr fornøjelse at købe kul .
så derfor lad os der kan og ved hvordan et fyr skal passes gøre det og luk gællerne for teori når man ikke har erfaringen .. ellers kom og vær med og tag uddannelsen . så kan jeg måske have respekt for sådanne udtalelser . men ikke før .

beklager mit sure opstød her og håber ikke jeg støder for mange . men syntes det her var ved "at løbe lidt af sporet"
og som udøvende fyrbøder bliver jeg stødt over udtalelser om hvordan der skal fyres når det kommer fra folk der tilsyneladene kun har læst sig til det


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak