Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er ideen her (Generelt)

af Thorbjørn, 11/11 2015, 08:37 (3128 dage siden)

Hvorfor disse 5 minutter?[image]

Hvad er ideen her

af Krabsen @, 11/11 2015, 08:43 (3128 dage siden) @ Thorbjørn

Hvorfor disse 5 minutter?

Formentlig fordi lampen har en timer, der slukker efter fem minutter. Ellers skal togpersonalet jo manuelt slukke, og det tager tid fra stoppet (og kan nemt glemmes)..

Hvad er ideen her

af Henrik Jensen, 11/11 2015, 10:07 (3128 dage siden) @ Krabsen

Hej

En udbygning af teorien: De 5 minutter er en anti-drengestregeforanstaltning. Personer, der vil med toget, vil være på perronnen mindre end 5 minutter før togets ankomst, hvorimod drengestrege-"drenge" vil kunne trykke på knappen på alle tidspunkter. Disses tryk vil derfor blive slukket automatisk uden at genere toggangen. Personalet skal næppe selv annullere signalet, da toget sandsynligvis selv gør det ved en skinnekontakt.

Mvh
Henrik

Hvad er ideen her

af Andreas M., 11/11 2015, 11:21 (3127 dage siden) @ Henrik Jensen

Personalet skal næppe selv annullere signalet, da toget sandsynligvis selv gør det ved en skinnekontakt.

Med en fem minutters tidsstyring monteret, har man næppe spildt penge på en skinnekontakt :-)

Hvad er ideen her

af Niels Bak, 11/11 2015, 19:32 (3127 dage siden) @ Henrik Jensen

Hvad gør man så når toget er forsinket. Skal passagererne selv være opmærksomme på at trykke igen, når lyset går ud?

Hvad er ideen her

af Stefan @, Hørsholm, 11/11 2015, 21:08 (3127 dage siden) @ Krabsen

Hvis lampen ikke har en sikkerhedsmæssig funktion, så kan toget vel bare afgå, når påstigende er optaget? Lampen vil jo slukke af sig selv og sådant et ssystem findes vel næpppe på strækninger med kortere end 5 minutter melllem tog samme retning ;-)

Hvad er ideen her

af Larsen, 11/11 2015, 14:55 (3127 dage siden) @ Thorbjørn

Hvis der er tale om en krydsningsstation, og knappen ikke er retningsbestemt, vil det kunne føre til, at passagerer bringer toget i den gale retning til standsning, hvis der trykkes i "for god tid".

Bemærk, at jeg ikke afviser andre årsager; jeg supplerer blot. Ude i virkeligheden har det meste mere end een årsag, mere end een forklaring og der er mere end een løsning :-)


- Larsen

Hvad er ideen her

af Thorbjørn, 11/11 2015, 15:54 (3127 dage siden) @ Larsen

Det er i Øster Toreby, ingen krydsning, og kun een knap.

Hvad er ideen her

af Poul Andersen, 11/11 2015, 17:22 (3127 dage siden) @ Thorbjørn

Passagersignaler kan slukkes med impuls fra et overkørselsanlæg, eller via besættelse af en isolering i et sikringsanlæg, eller være udstyret med en timerfunktion.
Hvis et trinbræt ligger tæt på en krydsningsstation, kan der været et anlæg for hver køreretning, eller en timerfunktion justeret efter de køreplanmæssige forhold.
Nævnte forhold findes på Vestbanen.

Mvh.
Poul.

Hvad er ideen her

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 11/11 2015, 18:37 (3127 dage siden) @ Thorbjørn

Jeg er godt klar over, at jeg sikkert bliver irettesat, for det bliver jeg som regel her i forummet.

Men hvis det må være tilladt at komme med en bemærkning fra den virkelige verden (ja, jeg kører selv tog på strækninger for man bruger behovsstandsning), så kunne det også bare være for at lære passagererne, at trykker du lige inden (læs 10 sekunder) før toget er ved standsningsstedet, SÅ STANDSER TOGET IKKE!

Har selv oplevet, at lampen tænder 100 meter fra perronen og at man derfor ikke kan nå at standse.....og at der efterfølgende bliver en f....... ballade.

Så måske simpelthen derfor! ;-)

Hvad er ideen her

af Krabsen @, 11/11 2015, 18:55 (3127 dage siden) @ Peter Frederiksen

En forståelig frustration.

Men spørgsmålet er i dette tilfælde, hvorfor lyset tidligst må tændes 5 minutter før afgang. :-)

Hvad er ideen her

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 11/11 2015, 19:33 (3127 dage siden) @ Krabsen

Jah, ok....må indrømme at jeg læste skiltet forkert.

Så er det nok en timer, som andre skriver....

Svenska-lok
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak