Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund (Jernbanen i dag)

af Lars Jensen @, 11/11 2015, 17:32 (3127 dage siden)

Ja man tror det er løgn. I forbindelse med bygningen af Egnsplanvej ved Aalborg, skal banen til Østhavnen "flyttes" lidt + noget med en ny bro. M. J. Erikson, som er totalentreprenør, har så fjernet skinner og sveller i den tro at Banedanmark hurtigt kan behandle en byggeansøgning.

Nu kan skinnerne så lægges på plads igen, på samme sted, da Banedanmark skal bruge et års tid på ansøgningen. Til den tid vil man så igen forhindre havnen i at få transporteret gods på skinner, mens man bygger om på skinnerne.

Til dem der har abonnement på Nordyske, så kan der læses mere her. I andre må nøjes med nogle billeder.

Hilsen Lars

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Blæksprutten, 11/11 2015, 19:17 (3127 dage siden) @ Lars Jensen

Var der nogen der sagde mere gods på jernbanen?:-D

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæst2, 11/11 2015, 20:16 (3127 dage siden) @ Lars Jensen

Ja man tror det er løgn. I forbindelse med bygningen af Egnsplanvej ved Aalborg, skal banen til Østhavnen "flyttes" lidt + noget med en ny bro. M. J. Erikson, som er totalentreprenør, har så fjernet skinner og sveller i den tro at Banedanmark hurtigt kan behandle en byggeansøgning.

Nu kan skinnerne så lægges på plads igen, på samme sted, da Banedanmark skal bruge et års tid på ansøgningen. Til den tid vil man så igen forhindre havnen i at få transporteret gods på skinner, mens man bygger om på skinnerne.

Til dem der har abonnement på Nordyske, så kan der læses mere her. I andre må nøjes med nogle billeder.


Det kunne være interessant at høre sagen fra den anden side. Har M.J.Erikson i det hele taget haft en aftale om og en tidsplan for retablering af banen? Det hele lyder som lidt af en hovsa-sag. Og hvem betaler hvad??

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Erik II, 11/11 2015, 20:54 (3127 dage siden) @ Gæst2

Ifølge artiklen er det entreprenørfirmaet, der ikke har haft de nødvendige tilladelser i orden.
Og der har selvfølgelig ikke været nogen tidsfrist for reetablering, som du skriver om. Alene af den simple grund, at de IKKE havde fået tilladelse til at tage sporet op;-)
Hvem der betaler? Jo, det gør borgerne i Aalborg da, da det er Aalborg Kommune der hænger på alle forsinkelserne, selv om dette entreprenørfirma selv må betale for den isolerede del af historien med det ulovligt fjernede spor. Ifølge artiklen går der 1 til halvandet år, inden afgørelse fra Banedanmark kan foreligge. (Gad så vide, om entreprenørvirksomheden er i live til den tid!).
I øvrigt under det mig, at Banedanmark ikke kan godkende optagelsen af sporet. I avisartiklen henvises til godstrafikken til og fra havnen i Aalborg Øst. Mig bekendt har sporet af Banedanmark været spærret i et års tid. Blandt andet, så Limfjordsbanen ikke kunne køre på strækningen. Og godstrafikken på strækningen? Ja, der findes givet nogle fotografier fra den gang:-|

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af M Thomsen, 11/11 2015, 21:01 (3127 dage siden) @ Erik II

I øvrigt under det mig, at Banedanmark ikke kan godkende optagelsen af sporet. I avisartiklen henvises til godstrafikken til og fra havnen i Aalborg Øst. Mig bekendt har sporet af Banedanmark været spærret i et års tid. Blandt andet, så Limfjordsbanen ikke kunne køre på strækningen. Og godstrafikken på strækningen? Ja, der findes givet nogle fotografier fra den gang:-|

Du er ikke opdateret - der har kørt adskillige godstog på banen i år. Blandt andet omtalt i dette forum.

M Thomsen

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Erik II, 11/11 2015, 21:06 (3127 dage siden) @ M Thomsen

Ikke forstået.
Adskillige. En, to, mange?
I min optik kan de tælles på maksimalt 2 hænder for de seneste par år. Men når nu banen har været spærret i mange måneder, hvordan har de så kunne køre der???
Kunne du opsummere, hvornår banestrækningen har været befærdet med godstrafik?

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Erik II, 11/11 2015, 22:13 (3127 dage siden) @ Bent Larsen

Mange tak til Østjyden og Bent Larsen.
Henvisningerne underbygger jo min opfattelse af, at der har været tale om yderst begrænset antal godstog på strækningen det seneste års tid.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Værkføreren, 11/11 2015, 22:21 (3127 dage siden) @ Erik II

Mange tak til Østjyden og Bent Larsen.
Henvisningerne underbygger jo min opfattelse af, at der har været tale om yderst begrænset antal godstog på strækningen det seneste års tid.

Ja, men strækningen er åbnet igen.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Østjyden, 11/11 2015, 22:28 (3127 dage siden) @ Værkføreren

Mange tak til Østjyden og Bent Larsen.
Henvisningerne underbygger jo min opfattelse af, at der har været tale om yderst begrænset antal godstog på strækningen det seneste års tid.

Ja, men strækningen er åbnet igen.

Er du sikker på det? Har du set dette indlæg: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=98801

M v h
Østjyden

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæst., 12/11 2015, 08:18 (3127 dage siden) @ Østjyden

Gad vide om der er nogen der kan forklare hvad det er der sker i Aalborg, så vi alle kan forstå det?
Altså hvornår blev sporet spærret, er broen blev opført, hvem er entreprenør, hvad skal der ske videre, hvornår bliver sporet åbnet igen osv osv.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Erik II, 11/11 2015, 23:15 (3127 dage siden) @ Værkføreren

Værkfører.
Hvordan kan strækningen være åben, når sporet er taget op??????
De der overnaturlige fora er jeg ikke lige hjemme i, må jeg indrømme.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Værkføreren, 12/11 2015, 07:39 (3127 dage siden) @ Erik II

Værkfører.
Hvordan kan strækningen være åben, når sporet er taget op??????
De der overnaturlige fora er jeg ikke lige hjemme i, må jeg indrømme.

Jeg tror bare jeg holder mig til værkstedet :-)
Må have forvekslet den med en anden (havne)bane.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Østjyden, 12/11 2015, 18:19 (3126 dage siden) @ Erik II

Værkfører.
Hvordan kan strækningen være åben, når sporet er taget op??????
De der overnaturlige fora er jeg ikke lige hjemme i, må jeg indrømme.

På foranledning af denne tråd har jeg forespurgt Aalborg Havn om, hvornår de forventer strækningen Aalborg station-Aalborg Østhavn åbner igen, og svaret er ret klart:

Vi forventer fortsat, at sporet genåbnes den 1.1.2016 som planlagt.
Sporene er fjernet på dele af strækningen, så der kan ikke køre tog nu.

Bemærk venligst, hvad der står i linje 2.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæsten, 12/11 2015, 19:45 (3126 dage siden) @ Erik II

Værkfører.
Hvordan kan strækningen være åben, når sporet er taget op??????
De der overnaturlige fora er jeg ikke lige hjemme i, må jeg indrømme.

En bane kan sagtens have sine spor liggende hvor de plejer og alligevel være lukket. Eksempel: Grindstedbanen

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Erik II, 12/11 2015, 22:23 (3126 dage siden) @ Gæsten

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæsten, 12/11 2015, 22:50 (3126 dage siden) @ Erik II

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)


De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.

Omvendt kan man have en bane som er betragtet som åben for trafik, men hvor der for tiden ikke kan køres, fordi sporet ikke er intakt (f.eks. fordi en eller anden smart entreprenør har fjernet nogle meter skinner). Eksempel: godssporet til østhavnen i Aalborg.

[image]

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Poul Andersen, 13/11 2015, 07:24 (3126 dage siden) @ Gæsten

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)

De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.

Omvendt kan man have en bane som er betragtet som åben for trafik, men hvor der for tiden ikke kan køres, fordi sporet ikke er intakt (f.eks. fordi en eller anden smart entreprenør har fjernet nogle meter skinner). Eksempel: godssporet til østhavnen i Aalborg.


Sporet mellem Bramming og Grindsted er IKKE fjernet.

Mvh.
Poul.

Jernbane til Østhavnen, Grindsted, Amager

af Jakob, 13/11 2015, 10:26 (3126 dage siden) @ Poul Andersen

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)

De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.

Omvendt kan man have en bane som er betragtet som åben for trafik, men hvor der for tiden ikke kan køres, fordi sporet ikke er intakt (f.eks. fordi en eller anden smart entreprenør har fjernet nogle meter skinner). Eksempel: godssporet til østhavnen i Aalborg.

Sporet mellem Bramming og Grindsted er IKKE fjernet.

Mvh.
Poul.

Ligeledes er dele af Amagerbanen lukket, men det holder ikke folk fra at kører på den alligevel:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=97557

Jernbane til Østhavnen, Grindsted, Amager

af LasseG, 13/11 2015, 17:02 (3125 dage siden) @ Jakob

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)

De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.

Omvendt kan man have en bane som er betragtet som åben for trafik, men hvor der for tiden ikke kan køres, fordi sporet ikke er intakt (f.eks. fordi en eller anden smart entreprenør har fjernet nogle meter skinner). Eksempel: godssporet til østhavnen i Aalborg.

Sporet mellem Bramming og Grindsted er IKKE fjernet.

Mvh.
Poul.


Ligeledes er dele af Amagerbanen lukket, men det holder ikke folk fra at kører på den alligevel:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=97557

Hvilke dele af Amagerbanen er da åbne? :-D

--
[image]

Jernbane til Østhavnen, Grindsted, Amager

af Jakob, 16/11 2015, 10:10 (3123 dage siden) @ LasseG

Gæsten: Det er fuldstændigt uforståeligt, hvad du skriver. Du henviser til Grindstedbanen, hvor sporet stadig ligger.
Her er der jo tale om, at sporet er taget op.
Du skulle måske pudse brillerne lidt og lade ....... ...;-)

De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.

Omvendt kan man have en bane som er betragtet som åben for trafik, men hvor der for tiden ikke kan køres, fordi sporet ikke er intakt (f.eks. fordi en eller anden smart entreprenør har fjernet nogle meter skinner). Eksempel: godssporet til østhavnen i Aalborg.

Sporet mellem Bramming og Grindsted er IKKE fjernet.

Mvh.
Poul.


Ligeledes er dele af Amagerbanen lukket, men det holder ikke folk fra at kører på den alligevel:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=97557


Hvilke dele af Amagerbanen er da åbne? :-D

Jo altså. - Mellem Øresundsvej og Kastrup station er der nu en jernbane med to spor på samme sted - også kendt som Metroen - det er selvfølgelig ikke Amagerbanen, men dog en form for jernbane på samme sted som AB.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af JensenJ @, Fredericia, 13/11 2015, 09:25 (3126 dage siden) @ Gæsten

De fleste ved at skinnerne nu er fjernet på banen der gik fra Bramming til Grindsted, men selv da de stadig lå der, var banen lukket for trafik, da banen ikke måtte befares. Så man kan sagtens have en jernbane (altså sporet) liggende uden at der kan (eller må) køres på den.


Skinnerne er ikke fjernet mellem Bramming og Grindsted. Men hele banen er kraftigt overgroet, så de kan være svære at se.

Med venlig hilsen Jens

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Bent Larsen, Kalundborg, 11/11 2015, 22:24 (3127 dage siden) @ Erik II

Hej
Ja der var kun planlagt få tog som prøve tog, inden sporet ifølge planen skulle spærres.
VH
Vent Larsen

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af JensenJ @, Fredericia, 12/11 2015, 09:21 (3127 dage siden) @ Lars Jensen

Ja man tror det er løgn. I forbindelse med bygningen af Egnsplanvej ved Aalborg, skal banen til Østhavnen "flyttes" lidt + noget med en ny bro. M. J. Erikson, som er totalentreprenør, har så fjernet skinner og sveller i den tro at Banedanmark hurtigt kan behandle en byggeansøgning.

Nu kan skinnerne så lægges på plads igen, på samme sted, da Banedanmark skal bruge et års tid på ansøgningen. Til den tid vil man så igen forhindre havnen i at få transporteret gods på skinner, mens man bygger om på skinnerne.


Det her er igen et glimrende eksempel på at manglende koordinering mellem ejer, entreprenør og vedligeholder, i sidste ende går ud over operatørens kørselsmuligheder og dermed kunden til forsendelserne.

Det er helt det samme der sker med terminalerne i Esbjerg og Hirtshals - blot med stat, kommune og infrastrukturforvalter. Taberen er godskunderne, uanset hvilken operatør der kører.

Der mangler en samlet planlægning af sådanne projekter.

Med venlig hilsen Jens

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af gaest, 12/11 2015, 14:22 (3127 dage siden) @ JensenJ

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæst., 12/11 2015, 14:38 (3127 dage siden) @ gaest

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.


DSB?

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af gaest, 12/11 2015, 15:27 (3127 dage siden) @ Gæst.

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

DSB?

Ja. Hvis Banedanmark bare sådan lige spærrede spor som DSB bruger, eller stillede sig på tværs over for DSB som de gør over for godsoperatører, skulle de nok få politikerne på nakken, politikerne ville få pendlerforeningerne og medierne på nakken og så videre.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæst., 12/11 2015, 17:37 (3126 dage siden) @ gaest

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

DSB?


Ja. Hvis Banedanmark bare sådan lige spærrede spor som DSB bruger, eller stillede sig på tværs over for DSB som de gør over for godsoperatører, skulle de nok få politikerne på nakken, politikerne ville få pendlerforeningerne og medierne på nakken og så videre.


Kan du ikke lige forklare mig hvad det har med det manglende stykke spor på jernbanen til Østhavnen i Aalborg at gøre. Jeg er ikke helt med.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af glade-koege ⌂, køge, 12/11 2015, 20:59 (3126 dage siden) @ gaest

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

DSB?


Ja. Hvis Banedanmark bare sådan lige spærrede spor som DSB bruger, eller stillede sig på tværs over for DSB som de gør over for godsoperatører, skulle de nok få politikerne på nakken, politikerne ville få pendlerforeningerne og medierne på nakken og så videre.

Kan oplyse bane.dk er total ligeglade hvad dsb og pendler foreninger siger, de lytter på ingen måde til os og spærre selvom dsb og vi siger nej.

mvh pendler formanden køge bugt s-tog..

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af En gæst, 12/11 2015, 21:19 (3126 dage siden) @ glade-koege

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

DSB?


Ja. Hvis Banedanmark bare sådan lige spærrede spor som DSB bruger, eller stillede sig på tværs over for DSB som de gør over for godsoperatører, skulle de nok få politikerne på nakken, politikerne ville få pendlerforeningerne og medierne på nakken og så videre.


Kan oplyse bane.dk er total ligeglade hvad dsb og pendler foreninger siger, de lytter på ingen måde til os og spærre selvom dsb og vi siger nej.

mvh pendler formanden køge bugt s-tog..


Banedanmark må være nogle værre banditter når de ikke lytter til hvad alliancen DSB+pendlergruppen siger - fy da føj!
Men det er da et smukt træk at Køge Bugt pendler gruppen sammen med DSB går ind i sagen om lukningen af godsbanen til østhavnen i Aalborg.

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af glade-koege ⌂, køge, 13/11 2015, 09:26 (3126 dage siden) @ En gæst

Problemet med disse spor og anlæg er at DSB ikke har brug for dem. Den slags sker ikke med spor som DSB bruger.

DSB?


Ja. Hvis Banedanmark bare sådan lige spærrede spor som DSB bruger, eller stillede sig på tværs over for DSB som de gør over for godsoperatører, skulle de nok få politikerne på nakken, politikerne ville få pendlerforeningerne og medierne på nakken og så videre.


Kan oplyse bane.dk er total ligeglade hvad dsb og pendler foreninger siger, de lytter på ingen måde til os og spærre selvom dsb og vi siger nej.

mvh pendler formanden køge bugt s-tog..

Banedanmark må være nogle værre banditter når de ikke lytter til hvad alliancen DSB+pendlergruppen siger - fy da føj!
Men det er da et smukt træk at Køge Bugt pendler gruppen sammen med DSB går ind i sagen om lukningen af godsbanen til østhavnen i Aalborg.

Nu lukker banen på køge næste år og røret i 2017 mv så ja vi har også vores at slåes med.. er ikke kun et sidespor banedanmark lukker engang imellem..

Jernbane til Østhavnen, taget op uden grund

af Gæst2, 13/11 2015, 18:38 (3125 dage siden) @ glade-koege

Nu lukker banen på køge næste år og røret i 2017 mv så ja vi har også vores at slåes med.. er ikke kun et sidespor banedanmark lukker engang imellem.


Banen lukker ikke, den bliver spærret mens der bliver bygget om. En lukning vil du ikke ønske ;-)

Avatar

Aalborg-Aalborg Øst 27. december 2015

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/12 2015, 00:51 (3081 dage siden) @ Lars Jensen

Nu kan skinnerne så lægges på plads igen, på samme sted


Og det er de blevet. Hvornår det præcist er sket, ved jeg ikke. Men de lå der i hvert fald i går, da jeg kom forbi.

Jeg er ikke baneingeniør men for en lægmand at se, er sporet justeret og brugbart og klar til at blive kørt på. Så det er spændende, hvornår vi ser det næste tagpladetog.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]Aalborg-Aalborg Øst km 5,500 set mod Aalborg den 27. december 2015. Til venstre ses den kommende Egnsplanvej, der på dette sted skal krydse jernbanen på en bro. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak