Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbaner i Bolivia - og Chile (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 1/2 2016, 12:53 (3007 dage siden) @ Futniels

Desværre har jeg ikke besøgt Bolivia, men eksisterer to internationale baner fra dette land til Chile, og dem kan jeg berette en smule om:

Den ene er ”Ferrocarril Arica-La Paz”, (FCALP) fra Bolivias hovedstad La Paz til den chilenske havneby Arica. Som følge af Stillehavskrigen 1879-84, mellem Chile på den ene side og Perú og Bolivia på den anden, blev Bolivia helt afskåret fra Stillehavet, og ”derecho a la mar” - ”ret til adgang til havet” - har siden været et krav i boliviansk udenrigspolitik.

En egentlig fredstraktat mellem Chile og Bolivia blev først underskrevet i 1904, og punkt 3 i den var anlægget af banen fra Arica til La Paz. Traktaten gav også bolivianerne ret til at oprette en slags ”frihavnsområde” med egne toldmyndigheder i både Arica og Antofagasta.

Den metersporede jernbane åbnede i 1913, men driften blev indstillet i 2001. Der er vistnok trafik på en boliviansk delstrækning med skinnebusser i dag, og i 2014 anskaffede chilenerne to nye diesellokomotiver med henblik på at genoptage godstrafikken på banen. Den helt aktuelle situation kender jeg ikke.

Her er to billeder fra Arica taget den 25. november 2012:

[image]

Den ret beskedne endestation

[image]

Dette damplokomotiv, Esslingen byggenr. 4127, blev leveret i 1924 og er nu opstillet som monument foran stationen i Arica

Den anden jernbane mellem Bolivia og Chile er ”Ferrocarril de Antofagasta a Bolivia”, (FCAB), som blev påbegyndt før Stillehavskrigen, og som lever i bedste velgående for at betjene den chilenske kobbermine ”Chuquicamata”. Denne bane kan vi se nærmere på ved lejlighed.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak