Togplan i Nordjylland smuldrer (Generelt)
Det forsinkede signalprogram medfører at man planlægger først at køre efter den nye plan fra december 2019. Følgende er kopiret fra dette notat: https://edocfiler.rn.dk/Udvalg%20for%20Infrastruktur,%20klima,%20kultur%20og%20milj%C3%...
Uden nyt signalanlæg i Vendsyssel vil det ikke være muligt at køre fast halvtimesdrift, som ellers
planlagt. Men det vil være muligt at udvide de perioder, hvor der allerede i dag kører to tog
i timen. I en lang række tilfælde vil det også være muligt at udføre sammenhængende togløb
fra Aalborg til Skagen/Hirtshals.
Forbindelserne i Hjørring og Frederikshavn mellem regionaltogene indbyrdes, og mellem Lyntog
og Regionaltog, og forbindelserne mellem regionaltog og IC og Lyntog i Aalborg vil forblive
nogenlunde uændrede.
Der opnås færre skifter i Hjørring og Frederikshavn, og lidt flere skifter i Aalborg, pga skiftet fra
9 til 6 gennemgående Lyntog til Frederikshavn.
Omkring, og syd for Aalborg, giver det forældede signalanlæg ikke mulighed for forbedringer i
denne etape.
Det bliver ikke muligt at køre to gennemgående regionaltog i timen mellem Skørping og Hjørring.
I denne etape vil der således ikke blive tale om en sammenhængende nærbane mellem
Skørping og Hjørring.
Det nuværende signalanlæg giver kun plads til tre tog i timen mellem Skørping og Aalborg. Der
bliver derfor ikke plads til to nærbanetog i timen, sammen med lyntoget og IC-toget, men kun
et. Indtil signalsystemet også er udskiftet her, bliver IC-toget derfor nødt til fortsat at standse
ved alle nærbanestationer, for at opretholde halvtimesdrift på nærbanen. Dette er ikke indeholdt
i DSBs kontrakt med Ministeriet, og vil kræve en særlig aftale med Ministeret og DSB.
Side 3 af 3
Den anden afgang i halvtimesdriften kan udføres som i dag, med et tog der kører frem og tilbage
mellem Skørping og Lindholm, men afgangen vil blive forsøgt integreret med en af regionaltogsafgangene
nord ud af Aalborg.
--
Mvh Anders