Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togplan i Nordjylland smuldrer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/2 2016, 15:31 (3187 dage siden)

Det forsinkede signalprogram medfører at man planlægger først at køre efter den nye plan fra december 2019. Følgende er kopiret fra dette notat: https://edocfiler.rn.dk/Udvalg%20for%20Infrastruktur,%20klima,%20kultur%20og%20milj%C3%...

Uden nyt signalanlæg i Vendsyssel vil det ikke være muligt at køre fast halvtimesdrift, som ellers
planlagt. Men det vil være muligt at udvide de perioder, hvor der allerede i dag kører to tog
i timen. I en lang række tilfælde vil det også være muligt at udføre sammenhængende togløb
fra Aalborg til Skagen/Hirtshals.
Forbindelserne i Hjørring og Frederikshavn mellem regionaltogene indbyrdes, og mellem Lyntog
og Regionaltog, og forbindelserne mellem regionaltog og IC og Lyntog i Aalborg vil forblive
nogenlunde uændrede.
Der opnås færre skifter i Hjørring og Frederikshavn, og lidt flere skifter i Aalborg, pga skiftet fra
9 til 6 gennemgående Lyntog til Frederikshavn.
Omkring, og syd for Aalborg, giver det forældede signalanlæg ikke mulighed for forbedringer i
denne etape.
Det bliver ikke muligt at køre to gennemgående regionaltog i timen mellem Skørping og Hjørring.
I denne etape vil der således ikke blive tale om en sammenhængende nærbane mellem
Skørping og Hjørring.
Det nuværende signalanlæg giver kun plads til tre tog i timen mellem Skørping og Aalborg. Der
bliver derfor ikke plads til to nærbanetog i timen, sammen med lyntoget og IC-toget, men kun
et. Indtil signalsystemet også er udskiftet her, bliver IC-toget derfor nødt til fortsat at standse
ved alle nærbanestationer, for at opretholde halvtimesdrift på nærbanen. Dette er ikke indeholdt
i DSBs kontrakt med Ministeriet, og vil kræve en særlig aftale med Ministeret og DSB.
Side 3 af 3
Den anden afgang i halvtimesdriften kan udføres som i dag, med et tog der kører frem og tilbage
mellem Skørping og Lindholm, men afgangen vil blive forsøgt integreret med en af regionaltogsafgangene
nord ud af Aalborg.

--
Mvh Anders

Togplan i Nordjylland smuldrer

af Gæst20, 9/2 2016, 15:55 (3187 dage siden) @ andersj

Interessant at Banedanmark afviser en foreslået køreplan, formentlig udarbejdet af DSB, med den begrundelse at IC3 er for dårlige ift. Nordjyske Jernbaners nye tog!

Togplan i Nordjylland smuldrer

af andersj, Aalborg, 9/2 2016, 16:07 (3187 dage siden) @ Gæst20

Interessant at Banedanmark afviser en foreslået køreplan, formentlig udarbejdet af DSB, med den begrundelse at IC3 er for dårlige ift. Nordjyske Jernbaners nye tog!

IC3 er med enmandsbetjening nøjagtig lige så hurtig i afgangsprocedure og acceleration som Desiro/Lint. Men beregningerne er lavet i efteråret hvor enmandsbetjeningen endnu ikke var indført mellem Aalborg og Frederikshavn.

--
Mvh Anders

Togplan i Nordjylland smuldrer

af gæst, 9/2 2016, 19:07 (3187 dage siden) @ andersj

Det bliver ikke muligt at køre to gennemgående regionaltog i timen mellem Skørping og Hjørring.

I denne etape vil der således ikke blive tale om en sammenhængende nærbane mellem
Skørping og Hjørring.

Det er også ligegyldigt rent passagermæssigt, da der stort set ikke er gennemgående rejser fra nord til syd og omvendt (f eks Skørping-Brønderslev).
Men rent driftsmæssigt er det naturligvis en fordel.

DSB EA3020
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak