Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

metro, sporforbindelse til resten af nettet

af Fysikeren, 1/3 2011, 17:23 (4807 dage siden) @ re20000

Den nuværende minimetro har flere køretøjer, bl.a. et Windhoff rangerlok, der også sendes på strækningen i.f.m. tunnelvask og til at hente nedbrudte tog. De har også en trolje og et batteridrevet "Road/rail-vehicle" (udenlandsk for skinnegående vejkøretøj: en traktor med både jern- og gummihjul), der bruges til at trække ud og ind på værkstedet med når kørestrømmen er afbrudt.
Jeg har en formodning om at der simpelthen ikke må findes sporforbindelse mellem metroerne og andre banesystemer af sikkerheds- og lovgivningsmæssige grunde (BoStrab). De to baners sikkerhedssystemer bliver forskellige og er også forskellige fra de øvrige baners. Og da togene er førerløse kan man forestille sig alverdens ting hvis et tog af vanvare kom et forkert sted hen. Det er jo forekommet på mange andre baner en sjælden gang imellem. Konstruktionsprofilet er også afvigende fra de almindelige baners, tror endda at de bliver forskellige for de to metrosystemer også. Ganske vist bliver det det samme firma (I-ved-nok-hvem), der skal drive de to systemer det første stykke tid, men det kan jo ændre sig ved et udbud.

Nold

Hvad angår profil, tror ikke et metrotog vil ramme ind i ret meget på S-banen, så antager dette.

Sikkerhedssystem og lign. vil være af nyere dato på cityringen, så nok kun arbejdskøretøjer det vil være relevant at flytte, eller måske tog til større vedligehold? Uanset hvad kan det vel ske om natten i en sporspærring?

Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak