Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Viby Sjælland Station (4 fotos)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 1/3 2011, 18:08 (4813 dage siden)

Hej alle sammen. Jeg har fået lidt blod på tanden, efter at have læst flere af de fremragende artikler her og på andre relaterede sites, til at prøve kræfter med en artikel ud i det jernbanehistoriske, en lidt anden genre end jeg er vant til. Når tiden kommer må vi jo så se om det er noget jeg skal gører det mere i ;-)
Jeg har tænkt mig at starte ud med en lille artikel om Viby Sjælland Station. Så derfor vil efterlyser jeg selvfølgelig billeder, sporplaner, historier osv.
Jeg har allerede gennem lokalhistorisk arkiv fået en del ældre fotos, men savner også nyere af slagsen. Nedenunder har jeg et nogle fotos som en lille appetitvækker, og som jeg umiddelbart også har et par spørgsmål til. Men generelt håber jeg at alle I dejlig mennesker har lyst til at hjælpe mig så godt I nu kan :-)

[image]
Stationspersonale og postbude, Viby Sj. station. Ca.1909. I baggrunden ses pakhuset og mellem dette og stationen ses kommandoposten.
[image]
Luftfoto af Viby Sj. station og Viby Kro. Ca. 1960. På dette billede er kommandoposten væk, hvornår blev denne fjernet og hvad var dens funktion på en station af Vibys størrelse. Yderligere er der kommet to tilbygninger til på selve stationsbygningen, en på siden af bygningen og en på gavlen. Hvornår er disse kommet til?
[image]
Tog 145 ved Viby station. August 1973. Der var på et tidspunkt et sidespor i Viby og var der indtil ikke så mange år siden. I højre side af billedet kan man se skiftesporet til dette, men har en ide om at det på et tidspunkt må være blevet flyttet ca 50-100 meter sydligere, da der har været perron på dette sted en længere årrække. Så derfor savner jeg også sporplaner så der kan ses hvad der har været gennem tiderne.
[image]
Togsammenstød, Viby Sj. station. 17.6.1943. Er der nogle det ved noget mere om dette sammenstød eller har andre billeder. Har prøvet at søge lidt på nettet men finder ikke meget.

Men det var som sagt lige hvad jeg havde på hjertet, håber at der er nogle der har lyst til at give en hjælpende hånd, efter bedste evne selvfølgelig :-)
På forhånd mange tak.
Klaus

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak