Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Toget skal ikke længere suse forbi Stilling

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/3 2016, 22:03 (2987 dage siden) @ Østjyden

Til behagelig orientering har jeg fundet dette på TV2Oj:

http://www.tv2oj.dk/artikel/297989:Skanderborg--Toget-skal-ikke-laengere-suse-forbi-Sti...


Trafikforstyrrelsen vil lynhurtigt producere et "notat", der viser, at de, der i forvejen sidder i toget og får længere rejsetid, fordi toget skal standse i Stilling, samlet set taber mere tid, end de nye passagerer fra Stilling sparer.

Den argumentation har vi set igen og igen - og forkert er den sådan set ikke. Men hvis man vender den på hovedet, skulle man nedlægge en række eksisterende standsningssteder. Og hvis man tror, man kan få politikerne med til det, er man naiv.

Så Stilling, Laurbjerg osv. osv. skal nok få deres standsningssteder en dag. Det er udelukkende et spørgsmål, hvilket politiske parti der kaster sin kærlighed på den enkelte lokalitet og tilfældigvis tager det med i de sene nattetimer to sekunder inden der bliver slået søm i endnu et trafikpolitisk forlig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Toget skal ikke længere suse forbi Stilling

af Niels Bak, 20/3 2016, 00:46 (2987 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Indtil der bliver bygget en ny bane fra Hovedgaard til Hasselager, så er chancen næppe stor. Banen mellem Århus og Skanderborg er hårdt belastet, og både bane.dk og DSB vil formentlig slå sig i tøjeret ved udsigt til endnu et standsningssted.

Til gengæld burde der være gode muligheder for et regionaltogsstop når/hvis der kommer en parallel bane, og dermed mere kapacitet. De lokales argumenter er jo sådan set solide, da Stilling har både en rimelig størrelse og mange arbejdspladser (her er Laurbjergs passagergrundlag i en noget anden liga...)

Toget skal ikke længere suse forbi Stilling

af andersj, Aalborg, 20/3 2016, 01:24 (2987 dage siden) @ Niels Bak

Indtil der bliver bygget en ny bane fra Hovedgaard til Hasselager, så er chancen næppe stor. Banen mellem Århus og Skanderborg er hårdt belastet, og både bane.dk og DSB vil formentlig slå sig i tøjeret ved udsigt til endnu et standsningssted.

Til gengæld burde der være gode muligheder for et regionaltogsstop når/hvis der kommer en parallel bane, og dermed mere kapacitet. De lokales argumenter er jo sådan set solide, da Stilling har både en rimelig størrelse og mange arbejdspladser (her er Laurbjergs passagergrundlag i en noget anden liga...)

Når den nye bane kommer vil det være oplagt at oprette et S-togsnet Randers/Viborg-Aarhus-Silkeborg-Herning/Vejle og genåbne en række relevante stationer fx. Brabrand, Hasselager, Stilling og andre relevante steder hvor der kunne indtænkes byudvikling omkring en ny station.
Man ville også kunne gennemføre S-togsnettet uden den nye bane, men med elektrificering af hele nettet. Kapacitetsproblemerne mellem Aarhus og Skanderborg løses ved hurtigtaccelererende togsæt (fx. Alstom Coradia Continental / Bombardier Talent 2 / Stadler Flirt 3) der køres sammenkoblet til Skanderborg for derefter at dele sig til Silkeborg/Herning og Vejle.

S-togs nettet kunne drives af Region Midtjylland/Midttrafik for at opnå best mulig koordination med busser og letbaner i landsdelen og de kan også udbyde kørslen.

Alt dette sammen med en opgradering af Skanderborg-Herning fra 120 km/t til 140 km/t og Langå-Viborg-Struer til 160 km/t samt togsæt der kan udnytte hastighedsbegrænsningen på hovedstrækningen Langå-Skanderborg (hvor Lint kun kører 120 km/t i dag) vil der være tale om betydeligt forbedringer af den offentlige transport i Østjylland.

--
Mvh Anders

Toget skal ikke længere suse forbi Stilling

af Østjyden, 22/3 2016, 22:40 (2984 dage siden) @ Niels Bak

Der mangler lige en station på strækningen, for at det hele er som i "gamle dage" - nemlig Hasselager. Mon ikke der er en eller anden lokalpolitiker, der også kan få den genåbnet? Både DSB og ARRIVA bør vel standse ved alle stationer mellem Aarhus og Skanderborg? Det er måske for optimistisk at være?

Toget skal ikke længere suse forbi Stilling

af gaest, 20/3 2016, 14:33 (2986 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Trafikforstyrrelsen vil lynhurtigt producere et "notat", der viser, at de, der i forvejen sidder i toget og får længere rejsetid, fordi toget skal standse i Stilling, samlet set taber mere tid, end de nye passagerer fra Stilling sparer.


Ja, for det skal vel helst være ICLyn der standser i Stilling, og ikke et eller andet regionaltog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak