Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks ældste vejoverføring over jernbane ?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 5/3 2011, 13:08 (4803 dage siden) @ G9250

Nåeh det blev ikke løbeskoene men cyklen der blev luftet, så her er et billede af Englænderbroen ved Møllevej i Birkede, kun et par timer gammelt ;-) Hvad angår årstal så kunne jeg ikke få øje på noget årstal nogen steder, heller tegn på at de skulle have været der engang, hvilket jeg finder lidt underligt da man jo ser det på stort set alle andre broer. Men det var måske ikke noget englænderne gjorde dengang de byggede broerne, eller er der på den i Slagelse??
[image]
[image]

Hvis du er i Slagelse lørdag mellem 14:00 og 17:00, vil opfordre dig til at tage et kig på Slagelse Modeljernbane Klubs anlæg, hvor der er kørsel

Jeg var godt nok i Slagelse tidligere på dagen, men fandt lige pludselig mig selv i Næstved i stedet, da jeg bestemte mig for at kigge lidt nærmere på den nu fjernede Slagelse-Næstved bane, sidst jeg rigtig kiggede på den var skinnerne der endnu, og når man hygger sig så glemmer man jo tit alt om tid og sted ;-)
Men hvis det er hver lørdag at det foregår, så er det jo slet ikke utænkeligt at jeg blev fristet til at kigge indenfor, næste gang jeg er i området :-)

Men til gengæld kan jeg da så lige visse jer et par billeder af underføringen af Viby Å under Vestbanen :-D

[image]
[image]

Jeg har en svaghed overfor de her gamle underføringer, det er lidt som med englænderbroerne, de har lige som noget sjæl, og ikke bare en "metervare" der er knaldet op. Jeg ved ikke hvor gammel den er, men nogle år på bagen har den jo, og den er jo bygget i samme stil som englænderne med groft tilhuggede kampesten. På den modsatte side er der senere blevet støbt et udhæng/halvtag af beton der bærer årstallet 1980. Ved opsætningen af støjværn på strækningen gennem Viby er der blevet opsat rækværk på skråningen over åbningen, og "gesimserne" inde i tunnelen er blevet støbt op igen, da de var ved at være godt hensmuldrende. Men tror de er blevet gjort smallere, fordi huske dem som værende lidt bredere da vi legede i den som knægte :-D Jeg var jo på cykel derhen, så det kan ikke have været fysikken der var i vejen ;-)

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak