Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kulturbro Aalborg - hvad mener I? (Generelt)

af thor ⌂, 14/7 2016, 12:03 (2884 dage siden)

Nu er der ved at være godt gang i byggeriet af kulturbroen - den rekreative sti, der klistres fast på siden af jernbanebroen. Den er blevet forsinket en del gange, pga diverse tilladelser og den famøse påsejling af broen, men nu regner man med en ret reel åbningsdato en gang til efteråret. Jeg synes personlig det er et spændende projekt, men kan godt være lidt bekymret for hvad det betyder for togdriften.

Avatar

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af Gert, Aalborg, 14/7 2016, 12:33 (2884 dage siden) @ Niels Munch

Det er bare sjovt, at vi har haft begrebet "kulturbroen" i mange år. Det er nogle kommunale lokaler under vejbroens rampe på nordsiden af broen, der kan bruges af foreninger m.v.

Så nu for vi altså en mere.

Gert

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af andersj, Aalborg, 14/7 2016, 14:19 (2884 dage siden) @ thor

Nu er der ved at være godt gang i byggeriet af kulturbroen - den rekreative sti, der klistres fast på siden af jernbanebroen. Den er blevet forsinket en del gange, pga diverse tilladelser og den famøse påsejling af broen, men nu regner man med en ret reel åbningsdato en gang til efteråret. Jeg synes personlig det er et spændende projekt, men kan godt være lidt bekymret for hvad det betyder for togdriften.

Jeg tror at den kommer til at blive godt brugt. Men hvorfor er du bekymret for togdriften?

--
Mvh Anders

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af thor ⌂, 14/7 2016, 15:46 (2884 dage siden) @ andersj

jeg har nok ikke fået formuleret mig helt tydeligt. Det er mere præcist sikkerheden i kombinationen af fodgængere så tæt på toglinjer. Det er muligvis mig, der er en gammel bekymret bedstefar, men jeg tænker for det første på om adgangen fra kulturbro op til skinner er godt sikret - unge knægte, der skal udfordre hinanden osv. Derudover skal gangstien vist lukkes, når der kommer godstog, det undrer mig også lidt hvordan det skal fungere. Skal fodgængere så sluses ned først, eller hvad? Ellers synes jeg nu også det er et spændende projekt, og glæder mig til åbningen.

Avatar

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af Jan Nielsen, Nørresundby, 14/7 2016, 16:30 (2884 dage siden) @ thor

Hej Thor

men jeg tænker for det første på om adgangen fra kulturbro op til skinner er godt sikret<

afstanden mellem gang/cykelsti er ca en meter med åben ned til vandet så det tror eg ikke bliver noget
problem.

Med henyn til lukning kan det ske ved at man lukker for stien inden toget afgår fra Aalborg/Lindholm således
at når toget kommer til broen den ryddet.

Mvh
Jan

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af gaest, 14/7 2016, 16:48 (2884 dage siden) @ thor

Derudover skal gangstien vist lukkes, når der kommer godstog, det undrer mig også lidt hvordan det skal fungere.

Hvad er grunden til det? Kan broen ikke bære begge dele, eller er man bange for at godstoget vælter og tager broen med sig?

Avatar

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af Jan Nielsen, Nørresundby, 14/7 2016, 17:25 (2883 dage siden) @ gaest

det er på grund af støjen fra toget.

Mvh
Jan

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af Pølsemix, 15/7 2016, 09:54 (2883 dage siden) @ Jan Nielsen

det er på grund af støjen fra toget.

Mvh
Jan

Der står nu i rapporten, at det er pga. Støv og gnister ! Fra godstogene..

Men sjovt, at den skal pilles ned i 2028 for maling af broen, og at til og frakørselsrampen på Aalborg siden, ender direkte i byens største vandpyt, når det blæser meget og Limfjorden stiger til højeste niveau..

/PM

Kulturbro Aalborg - hvad mener I?

af thor ⌂, 15/7 2016, 10:28 (2883 dage siden) @ Pølsemix
redigeret af MortenLarsen94, 15/7 2016, 11:44

Ja, vandpytten er jo der, hvor broen ender og fodgængerne kan komme til og fra. Men praktisk er det ikke!

Ja, det undrede mig såmænd bare med lukning af gangstien når der kommer godstog, skal man så også have en mand til at stå og jagte folk ned, hvis de nyder udsigten? Men det løser sig nok. Sært at de ikke maler broen nu, men jeg ved ikke hvor ofte den slags reparationer kræves.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak