Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

UT-krav: hvorfor?

af UTJ, 15/3 2011, 07:50 (4799 dage siden) @ Svend

Du har da godt nok fået hidset dig noget op :-)

Jeg kan ikke forestille mig at det er DJØF´er der har vurderet broens tilstand, men nok nærmere rigtige broingeniører (både fra Banedanmark og fra førende rådgivende ingeniørfirmaer). Men de har måske heller ikke forstand på det de siger og gør?

Jeg vil ikke være tryg ved at en politiker stiller sig op på en ølkasse og erklærer broen for sikker til kørsel med alle typer køretøjer, akseltryk, togvægte, metervægte osv. Alt har en restlevetid og det samme har broen over Fiskebæk Å/ Mølleåen. Der hvor politikerne kan gøre gavn, er ved at skaffe penge til at bygge en ny dobbeltsporet bro som erstatning for den nuværende fra Slangerupbane-tiden (som dog er ombygget/forbedret/forstærket flere gange siden).

Det har nok ikke noget med restlevetid at gøre - tag Lillebæltsbroen som eksempel. Det er fuldstændig tåbeligt at tale om "restlevetid", da de selvfølgelig altid skal være vedligeholdt til en restlevetid der ligger på omkring 100 år, for ingen tror vel på at man "bare" bestiller en ny hos politikerne. For Fiskebækbroens vedkommende skal den jo nok være vedligeholdt til et niveau, så den ikke kollapser - altid, uanset alder.

Der kan selvfølgelig være tale om en svækkelse af jernkonstruktionen (sammennittet), såfremt den ikke er blevet malet regelmæssigt, men så er det jo nok også farligt at køre med de ultralette S-tog. Der kan også være problemer med funderingen, men det friholder ikke det tåbelige at man skal ansøge hver gang - og så får standardsvaret om at man må køre med 30 km/t. Så kan man lige så godt indføre en 30 km/t regel.

Men sikkerhedskulturen er ikke veldefineret. Jeg spurgte engang til en hastighedsnedsættelse. Det viste sig at den var begrundet i noget så luftigt som "komfort". Dernæst spurgte jeg til om toget ikke faldt af hvis man køret hurtigere og svaret var selvfølgelig at det gjorde det ikke. Så skal man bare ikke kalde af sikkerhedsmæssige grunde, men af hensyn til noget andet.......

Jeg tror desværre der bliver indført for mange af disse tåbelige restriktioner af ren og skær overforsigtighed (hvis vi kommer til at opleve en "Hvidovre" i Fiskebæk, bliver det nok med et S-tog, anyway). Derimod var der en overgang mange tilfælde af afknækkede stumper i hjertestykker osv. og de er som bekendt også farlige - også inden de bliver opdaget.

Og jo, broers levetid og bæreevne er en sjov størrelse og det er svært af få lusket de virkelige forhold ud af eksperterne...........

Nej, lad os nedlægge jernbanerne i fællesskab - vejene er jo langt sikre og bilisme er jo noget vi alle kan forstå :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak