Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mitropa vogne i danske nattog?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2011, 14:10 (4792 dage siden) @ Hedegaard

Kørsel med sovevogn i nattogene 594 og 595 startede ved overgangen til sommerkøreplanen 1981 natten efter 31. maj 1981. DSB benævner disse vogne WL-vogne (litra T2S) og anfører, at de er bygget i 1975.

Den 28. januar 1982 "sker der et eller andet", der får DSBs drifttjeneste til at udsende et "Ap-cirkulære" (Ap er DSB-forkortelse for Afsætnings- og produktionsafdelingen). Hvad dette cirkulærer indeholder, ved jeg ikke, men der står sandsynligvis noget om, at man af en eller anden grund mangler en sovevogn.

Allerede den 1. februar 1982 udsendes et cirkulære, der ophæver cirkulæret af 28. januar 1982. I cirkulæret af 1. februar 1982 anføres: ”Det er nu lykkedes at skaffe en erstatningssovevogn”. Denne anføres til at være en ”WLAB type U Hansa med 11 kupeer á 3 pladser”. Cirkulæret gives gyldighed til 11. februar 1982.

Den 10. februar 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed til 1. marts 1982. Cirkulæret er indholdsmæssigt identisk med cirkulæret af 1. februar 1982 for så vidt angår benævnelsen af erstatningssovevognen.

Den 26. februar 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed til 29. marts 1982. Cirkulæret er indholdsmæssigt identisk med cirkulæret af 10. februar 1982 for så vidt angår benævnelsen af erstatningssovevognen.

Den 5. marts 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed fra den 9. marts 1982. Cirkulæret ophæver cirkulæret af 26. februar 1982 og anfører, at den tidligere nævnte erstatningssovevogn kører sidste gang i tog 594 Frederikshavn af. kl. 21.16 natten efter 8. marts 1982. Herefter vil der, som erstatningen for sovevognen, være indsat ”en tysk liggevogn med 12 kupeer á 6 liggepladser. Liggevognen vil være opredt med 4 liggepladser pr kupé”.

Cirkulæret af 5. marts 1982 ophæves 27. marts 1982 og erstattes af nedenstående af 26. marts 1982, der senere efterfølges af nedenstående af 26. april 1982. Og nu er der tale om en MITROPA-sovevogn.

Om dette ”erstatningscirkus” har gentaget sig i 1985, ved jeg ikke. Det er muligt; men jeg har ikke cirkulærer herom.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak