Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glædelig jul samt godt nytår (Generelt)

af Steff, 19/12 2017, 11:02 (2360 dage siden)

Alle læserne af denne side ønskes en god jul samt et godt nytår

[image]


De bedste julehilsener

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Glædelig jul samt godt nytår

af BoergeOf61, Randers C, 19/12 2017, 11:53 (2360 dage siden) @ Steff

Mange tak, selvom det er lidt tidligt.

Som jeg efterhånden har tradition for, kommer jeg nok til at bruge noget tid omkring nytår på europæiske jernbaner. Udover de danske og tyske jernbanenet bliver det også det polske jernbanenet i år. I den forbindelse har jeg givet mig selv et par udfordringer: Polske togbilletter.
Hvilken plads er reserveret på denne billet? [image]
Denne billet skulle være til ekstra bagage. Hvad indebærer det helt konkret? [image]

Det minder om nogle af de mange popsange om jernbaner såsom "Another town, another train", "Randers Station" og "Venter på en banegård".

Edit: Jeg valgte en overnatning i Poznan i stedet for Berlin, fordi jeg antog, der var flere tog til Warszawa fra Poznan, og fandt ud af, et værelse på hotel Sheraton i Poznan var billigere end et værelse på Ibis ved Berlin Hbf.

Glædelig jul samt godt nytår

af Eyolf, 19/12 2017, 14:21 (2360 dage siden) @ BoergeOf61

Tja, det ser ut for at du har 1 sitteplass i kupévogn nr. 12. Jeg kan ikke se at plassen er spesifisert.

Avatar

Glædelig jul samt godt nytår

af BoergeOf61, Randers C, 19/12 2017, 14:39 (2360 dage siden) @ Eyolf

Det kan jeg heller ikke, med mindre det er "62k", som er anført i anden linje. Desværre glemte jeg at skrive det ned, da jeg købte billetten, og det står ikke på min profil hos det polske togselskab.

Glædelig jul samt godt nytår

af Eyolf, 19/12 2017, 15:16 (2360 dage siden) @ BoergeOf61

Det har du faktisk rett i! k-en står for korytaz som betyr gang eller korridor. Du har altså plass 62, nærmest korridoren (Nyttig å kunne fremmedspråk, sa musen. Den hadde lært å si "vov-vov"). Jeg overså dessverre det i sted. Beklager!

Og når du først er i Warszawa, må du benytte anledningen til å besøke det flotte jernbanemuseetder. Det ligger like bortenfor sentralstasjonen. De har bl.a. det antakelig eneste gjenværende tyske pansertoget fra 2. verdenskrig:[image]

Avatar

Glædelig jul samt godt nytår

af BoergeOf61, Randers C, 19/12 2017, 15:59 (2360 dage siden) @ Eyolf
redigeret af BoergeOf61, 19/12 2017, 16:38

Mange tak for svarene. Jeg må se, om jernbanemuseet er åbent omkring nytår, hvor jeg efter planen er i Warszawa fra d. 30/12 kl. 13:50 til d. 2/1 kl. 9:55, hvor turen går tilbage til Berlin.

Edit: Det bliver ikke nemt. Jernbanemuseet har åbent kl. 9 - 17, men holder lukket bl.a. d. 31/12 og d 1/1. Jeg må prøve at nå det d. 30/12 om eftermiddagen. Hotellet ligger ca. 25 min. gang fra hovedbanegården, så det er ikke umuligt.

Edit II: Det er så kun muligt, fordi en overnatning som nævnt blev flyttet fra Berlin til Poznan. Selvom to timer ikke er meget, har jeg vist prøvet dårligere odds.

God tur til Warszawa, sporvognenes by

af Nordexpress, 19/12 2017, 17:05 (2360 dage siden) @ BoergeOf61

Du kører naturligvis med sporvogn fra centralbanegården til det næste store kryds på dit kort, Warszawa Ochota, derfra med en sporvogn mod nord til hotellet.

Hvis du vil fra det angivne Hilton med en taxi ned til Jernbanemuseet (Stacja Museum) på dit kort må du ikke betale mere end 15 sloty for turen. Pas på pirattaxier, også nogle, der giver sig ud for at køre på taxameter. Men de vigtigste museer i Warszawa er nu det ny jødiske museum, POLIN, en helt utroligt velindrettet fortælling, og 'Uprising-museet', sidstnævnte ligger også nær dit hotel.

Mere om sporvognslinjerne her


ZTM Warszawa

Kort over kollektive trafiklinjer:

ZTM maps

Hvis du skal have det hele forklaret, er der et bemandet ZTM billetkontor i centralbanegården - jeg mener, at det er i centralhallen - banegården er lidt stor, men det klarer du nok!

Avatar

God tur til Warszawa, sporvognenes by

af BoergeOf61, Randers C, 19/12 2017, 17:22 (2360 dage siden) @ Nordexpress

Mange tak. :)

Du kører naturligvis med sporvogn fra centralbanegården til det næste store kryds på dit kort, Warszawa Ochota, derfra med en sporvogn mod nord til hotellet.

Muligvis. Det beslutter jeg til den tid. Alternativet er at tage turen til fods. Sporvognene skal bruges til operaen nytårsaften.

Nogle museer er desværre lukket omkring nytår, og sidst, jeg kiggede, var det ikke muligt at købe billet online til museet for opstanden i 1944 til d. 31/12.
Jeg har købt den nyeste udgave af rejsebogen for togrejser i Europa, som har afsnit om Warszawa og Poznan samt togene mellem Berlin og Warszawa,

God tur til Warszawa, sporvognenes by

af Nordexpress, 19/12 2017, 18:25 (2360 dage siden) @ BoergeOf61

Nu kender jeg jo ikke din alder, Børge, men i Warszawa er det gratis for 70+ at køre med bus og sporvogn, blot man har billed-ID med sig. Enkeltbilletter kan købes på mange måder, nogle gange i automat ombord, andre gange hos vognstyreren.

Taxa kørsel med en Supertaxi eller en anden, der ikke snyder, må ikke koste mere end 20 zloty per tur på dine aktuelle ture.

Så tillad mig at foreslå, at rejsebudgettet bevilger taxi hen til hotellet den 30. december, at du når jernbanemuseet kl. 14.30-15.30 (større er det altså ikke) og når frem til POLIN med en taxi førend kl. 16, som er sidste frist for besøg, der er så åbent helt til kl. 18. Du vil ikke fortryde nogle af delene.

(PS. Det er altså lykkedes mig at få adgang til POLIN udstillingen efter kl. 16 ved hjælp af gode talegaver!)

God tur til Warszawa, sporvognenes by

af Eyolf, 20/12 2017, 14:44 (2359 dage siden) @ Nordexpress

Ja, Warszawa er absolutt en spennende sporveisby, med både gammelt[image]
og nytt
[image]
i skjønn forening (Se mere her).


Og er du riktig heldig, kan du få se en virkelig oldtimer komme ruslende:[image]

Glædelig jul samt godt nytår

af Steff, 19/12 2017, 16:49 (2360 dage siden) @ BoergeOf61

Mange tak, selvom det er lidt tidligt.

[/b]>

Som jeg efterhånden har tradition for, kommer jeg nok til at bruge noget tid omkring nytår på europæiske jernbaner. Udover de danske og tyske jernbanenet bliver det også det polske jernbanenet i år. I den forbindelse har jeg givet mig selv et par udfordringer: Polske togbilletter.
Hvilken plads er reserveret på denne billet? [image]
Denne billet skulle være til ekstra bagage. Hvad indebærer det helt konkret? [image]

Det minder om nogle af de mange popsange om jernbaner såsom "Another town, another train", "Randers Station" og "Venter på en banegård".

Edit: Jeg valgte en overnatning i Poznan i stedet for Berlin, fordi jeg antog, der var flere tog til Warszawa fra Poznan, og fandt ud af, et værelse på hotel Sheraton i Poznan var billigere end et værelse på Ibis ved Berlin Hbf.


Kære BoergeOf61 (og Eyolf), jeg ka´sq ikke dy mig!

Jeg er mægtig ked af :-( :-( :-( at have sendt en julehilsen her på siden alt for tidligt, men jeg er samtidig glad for :-) :-) at du med tråden i hu, har fået løst dine problemer med besøg i Polen og på museer mv.
Så jeg må vel hellere ønske dig en god tur (sikkert for tidligt), selvom det muligvis ødelægger denne åbenbart nye tråd;-) ;-)

Med stadig venlig julehilsen til alle andre og ho, ho, ho:-D :-D :-D

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Glædelig jul samt godt nytår

af Niels Munch, 19/12 2017, 19:00 (2360 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af Niels Munch, 19/12 2017, 19:24

Mange tak, selvom det er lidt tidligt.


Øøøøhhh - er det lissom ikke i disse dage, at vi sender julehilsener ????

Fristen for indlevering af alm. julekort til omdeling 22. december (sidste gang før jul) var i går .....

Glædelig jul samt godt nytår

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 19/12 2017, 19:37 (2360 dage siden) @ Steff

Kære Steffen.

Dejligt med "julekort", lige til tiden....her i juletiden.
Mange tak og i lige måde til dig:-)

De bedste hilsner
Peter F

Glædelig jul samt godt nytår

af keld ⌂, Malling, 20/12 2017, 16:41 (2359 dage siden) @ Steff

Med håbet om at vi meget snart i det nye år igen kan køre på såvel Grenå- som Odderbanen, som vi i dag har undværet i 481 dage, ønsker jeg alle i jernbaneforum.dk en rigtig glædelig jul og et godt nytår. En stor tak til alle, der bidrager med spændende og interessante beretninger om vores fælles interesse.

Med venlig hilsen
Keld Zumbach


[image]MX 1022 og MO 1843, Ryumgård, 1976


[image]Malling, Y-tog fra Odder, april 1980

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak