Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR (Generelt)

af Andersen, 21/12 2017, 10:16 (2357 dage siden)

Hej

Noget der har undret mig en del efterhånden de sidste par år. Hvorfor DSB fortsat insistere på at holde fast på en ret stor flåde af MR-tog? de er jo knap i drift nogen steder? og langt de fleste er henstillede...Bor i Fredericia og så dog for et par uger siden på en cykeltur et par sæt kørende ud af Fredericia mod Vejle (osende og ekstremt ildelugtende iøvrigt)
Er de øremærket til salg? og kan man bare ikke afsætte dem?
Nødreserve hvis alt går galt igen med IC4?
Eller de bare for dyre at hugge op i forhold til deres værdi?
Nogen der ved lidt om det?

MVH

MR

af andersj, Aalborg, 21/12 2017, 10:32 (2357 dage siden) @ Andersen

Hej

Noget der har undret mig en del efterhånden de sidste par år. Hvorfor DSB fortsat insistere på at holde fast på en ret stor flåde af MR-tog? de er jo knap i drift nogen steder? og langt de fleste er henstillede...Bor i Fredericia og så dog for et par uger siden på en cykeltur et par sæt kørende ud af Fredericia mod Vejle (osende og ekstremt ildelugtende iøvrigt)
Er de øremærket til salg? og kan man bare ikke afsætte dem?
Nødreserve hvis alt går galt igen med IC4?
Eller de bare for dyre at hugge op i forhold til deres værdi?
Nogen der ved lidt om det?

MVH

Der er i kontrakten med Transportministeriet krav om at et x antal MR togsæt skal kunne indsættes hvis der kommer flere problemer med IC4. Den pulje består dog af togsæt der ikke pt. er køreklare, og derfor kunne de heller ikke indsættes tilbage i marts da IC4 blev sat ud af drift i ca. en måned.

Der er også en pulje der står i daglig nedbrudsreserve for de regionaltog vest for Storebælt som IC4 normalt kører.

Så er der også de togsæt der bruges til Signalprogrammet.

--
Mvh Anders

MR

af Andersen, 21/12 2017, 11:45 (2357 dage siden) @ andersj

Ok, mange tak for svaret, jeg tænkte nok det var noget i den stil.

...stadig lidt underligt, eftersom IC4 vel efterhånden er blevet forholdsvis stabilt. Jeg har de sidste 3 år pendlet hver morgen og eftermiddag mellem Fredericia og Kolding og det uhyre sjældent, der er problemer...bortset fra den famøse måned, hvor alle de afgange bare var fjernet. En sjælden gang i mellem er det en IC3 som er stand-in, men har aldrig oplevet MR der.

MR

af andersj, Aalborg, 21/12 2017, 22:54 (2357 dage siden) @ Andersen

Ok, mange tak for svaret, jeg tænkte nok det var noget i den stil.

...stadig lidt underligt, eftersom IC4 vel efterhånden er blevet forholdsvis stabilt. Jeg har de sidste 3 år pendlet hver morgen og eftermiddag mellem Fredericia og Kolding og det uhyre sjældent, der er problemer...bortset fra den famøse måned, hvor alle de afgange bare var fjernet. En sjælden gang i mellem er det en IC3 som er stand-in, men har aldrig oplevet MR der.

Der er heller ikke ordinære tog med MR i den nye køreplan der trådte i kraft sidste søndag, men der har vist alligevel været MR stort set hver dag som erstatning for et eller flere IC4 togsæt mellem Struer og Fredericia.

Esbjerg-Aarhus ruten er nok lidt nemmere at køre med IC4 da værkstedet jo ligger i Aarhus.

--
Mvh Anders

MR

af Jabok, 23/12 2017, 18:25 (2355 dage siden) @ andersj

Jeg har for nyligt været nordpå hvor jeg har set, at der også holder 4-5 sæt MR-MRD, bruges disse til signalprogrammet eller skal de skrottes? De ser jo umiddelbart ikke særlig køredygtige ud. Det er stykke tid siden jeg sidst har været her, så du må undskylde min uvidenhed, men det ser også ud til at man er stoppet med at stille andre togtyper der? Er det i forbindelse med NJ har overtaget meget af driften?

Mvh

MR

af andersj, Aalborg, 23/12 2017, 18:53 (2355 dage siden) @ Jabok

Jeg har for nyligt været nordpå hvor jeg har set, at der også holder 4-5 sæt MR-MRD, bruges disse til signalprogrammet eller skal de skrottes? De ser jo umiddelbart ikke særlig køredygtige ud. Det er stykke tid siden jeg sidst har været her, så du må undskylde min uvidenhed, men det ser også ud til at man er stoppet med at stille andre togtyper der? Er det i forbindelse med NJ har overtaget meget af driften?

Mvh

Går ud fra at der er Frederikshavn du tænker på? Der holder nemlig nogle MR togsæt som jeg tror er en del af den pulje der kan reaktiveres som nødplan i forbindelse med IC4. Depotet bruges ikke længere i den daglige drift da DSB vender alle deres tog "skarpt" i Frederikshavn (10 minutters ophold) og Nordjyske Jernbaner kun har depoter i Hjørring, Skagen og Aalborg.
Det er lidt trist at så stor en station nu nærmest kun fungerer som krydsningsstation, men på den anden side har der aldrig kørt så mange tog til og fra Frederikshavn som der gør nu.

MR togene til Signalprogrammet holder vist ved værkstedet i Fredericia når det ikke bruges til testkørsler på enten Lille Syd eller i Vendsyssel.

--
Mvh Anders

MR

af Jabok, 23/12 2017, 19:36 (2355 dage siden) @ andersj

Tak for svaret! Ja, jeg synes også det er ærgerligt der er så "dødt" deroppe. Og som nævnt før ser det jo ikke ud til, at de toge der holder der er i topform. Jeg så forleden at MR havde sin sidste dag i ordinær drift på Thybanen. Der er vel ikke rigtig nogle afgange med MR tilbage overhovedet?

Mvh

MR

af Jimmy, 25/12 2017, 13:42 (2353 dage siden) @ Jabok

Der er ikke planlagt plankørsel med MR-tog i K 18. Men der bliver dog holdt nogle få togsæt i nødreserve, ud over de 4 togsæt der bruges til testkørsler med det nye signalprocjekt.

Der holder forøvrigt 4 MR-sæt i Struer som muligvis skal transporteres på blokvogn til Fredericia for ophugning i starten af det nye år..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak