Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En svær én - nu med løsning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2011, 04:46 (4783 dage siden) @ UTJ

Man kan forestille sig at det er Horsens-Odder Jernbane. Men jeg snyder, for jeg kender ikke lokaliteten, men synes jeg har set den slags tog før: personvogne med afstumpet tagrytter. Et 1Bt-lok foran passer nok meget godt. Strandskoven ved Horsens?
;-)

Kære UTJ

Flot gættet. Rigtigt flot endda. Og når først man har hypotesen på plads, er det ikke svært at google sig frem til en bekræftelse. Men det kræver jo, at man ved, hvad hypotesen er. Og det vidste du.

Vi er i Elbæk Skov på Horsens Odder Jernbane (HOJ) på nordsiden af Horsens Fjord.

I Elbæk Skov har der ligget to standsningssteder begge benævnt Standskov eller Strandskoven. Det første trinbræt lå i skovens østende ved en pavillion med landgangsbro. Trinbrættet havde en billetsalgsbygning, som der savnes billede af i litteraturen. Trinbrættet eksisterede 1904-1926. I 1926 eller senere oprettedes der i skovens vestende et nyt trinbræt til betjening af sommerhusområde. Kilde: Signalposten 1982 nr 4 og 1983 nr. 1. Underligt nok er der mig bekendt aldrig udgivet en bog om HOJ - eller har jeg overset noget? Til gengæld er artiklerne i Signalposten - som sædvanligt - rigtig gode.

Mit billede fra 2010 er taget umiddelbart vest for det østlige trinbræt og med linsen pegende mod vest. Man kan danne sig et overblik på

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=&searchType=c_ADDRESS&service...

Under "Vælg kort" vælges "Historiske kort"

I næste rullegardin vælges "Målebordsblade 1928-1940"

I "Vælg søgefunktion" vælges "Stednavn"

I feltet "Indtast stednavn" indtastes "Elbæk skov"

På det kort, der nu fremkommer, er "Station" det ovenfor nævnte trinbræt 1904-1926.

Gunnar W. Christensen har også været på spil i området og hans billede kan ses her:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/privatbaner/hoj/67-2-40-sporet%20ved%20Husodde...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Horsens Odder Jernbane, Elbæk Skov, 22.05.2010 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]

Postkort 1909 eller 1910


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak