Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aabenraabanen

af KimC, 25/3 2011, 15:20 (4790 dage siden) @ Henrik C


At KLK som forening vendte tommelfingeren ned ad synes jeg ikke jeg kan huske, men jeg ved godt at der nogle (flere) der i flere omgange ikke orkede Banedanmarks håndtering samt alle dem der lige kendte nogen som kendte nogen og ikke mente at det KLK gjorde var rigtigt, men som iøvrigt ikke selv bidrog.

"Nogen" i Haderslev fik det indtryk at KLK nærmest kun var interesseret i banen som en reserve for Vejlekørslerne.
I 2003 planlagde KLK hele sæsonen i Haderslev fordi der skulle indføres ATC-S på strækningen fra Vejle til Herning. Da det så viste sig at det alligevel blev muligt at køre uden ATC i Vejle aflyste man meget af sæsonen i Haderslev for at køre en ad-hoc sæson i Vejle. Det gjorde et dårligt indtryk i Haderslev, specielt da man senere kom og ville have kommunen til at købe banen.

Jeg har selv været med i flere af baneudvalgene og møderne igennem årene og hold da op hvor det mange gange handlede om at "pinge" de rigtige frem for at åbne en bane!

Men mon man ikke også i Hadeslev Kommune kan huske at man har investeret penge i sporet til Skrydstrup, hvorefter kørslen blev indstillet? Det er altså ikke sjovt at sidde som politiker og anbefale at der bevilges (mange) penge til den og den bane, hvorefter operatøren skrider, og banen ligger til ingen nytte. Og man har næppe kunnet undgå at mærke at KLK's hjerte bankede for Vejlekørslerne, hvoror man ville undgå en gentagelse med Haderslevbanen. Da så DSB-M kom til som ny operatør har man åbenbart fattet mere tillid til dem.


Og det med banens længde... ja om et veterantog kører 14 km. eller 24 km. tur/retur ændre nok ikke det store ved slitagen og billetprisen, men nok en hel del i passagerenes bedvisthed om hvad de får pengene og det er her jeg mener at de 14 km. måske lige er lidt nok.

Det ændrer det at man feks om vinteren kun kan nå to dobbeltture på Haderslevbanen mens man kan nå 3 på Åbenråbanen. Dermed får man mere udbytte af samme tog, og billletprisen for den enkelte bliver lidt mindre, hvilket især betyder noget når det er en større familie der skal med.
Jernbaneenthusiaster kan måske synes det er for kort en tur, men ingen veteranbane kan leve af dem som kunder alene. "Familien Danmark" skal også med ud at køre i det tog, og der må turen ikke være for lang.


På Grindstedbanen vil man måske opleve det modsatte, nemlig at banen (eller turen) bliver for lang til at man kan holde familien underholdt.

Ja, især hvis man kun må køre 20 km/t.

Af andre overvejelser så har Haderslevbanen ikke længere noget godspotentiale, hvorimod Åbenråbanen i det mindste teoretisk set en gang kunne have en fremtid ifb med havnen.
Men nu er terningerne jo kastet, og så får vi se hvad der kommer til at ske.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak