Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er vi mon henne? (Billedegætterier)

af cslundsten, 12/4 2018, 19:42 (2205 dage siden) @ jmp

Det er helt korrekt set at lokomotivet skubber vognene.


Det forklarer den besynderlige signalopstilling med den fremskudte meget tæt på hovedsignalet.

Som ikke er fremskudte signaler men derimod "Schubsignale". Når lokomotivet er bagest standses med lokomotivet ud for "Schub"-signalet. Når lokomotivet er forrest ud for det almindelige hovedsignal. Nogle steder er der kun et almindeligt hovedsignal men så står det til gengæld en toglængde fra farepunktet.

Tidligere vistes "Hl-S" som to blå ved siden af hinanden men det er åbenbart senere ændret til en gul. Sjovt nok bortset fra et par signaler bag mig da jeg tog foto 2, signaler der også havde gul. Formentlig en lokal særhed.

Hoved- og "Schub"-signaler kan i øvrigt kun vise rød eller grøn. Dog i tilfælde af dårlig signalsynlighed ved næste signal kan de også vise grønt blink, som betyder "vent stop".

Her er et andet foto med "Schubsignale, en krydsningsstation. Det er ikke samme banesystem men her er de to blå intakte:
[image]

Hvad kører de med? Kalk? Går ud fra at lokomotivet er en EL2.

Det er en EL2. På sin vis havde du ret i at de kører med brunkul. Men det er brugte brunkul - aske ;-)

/Carsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak