Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ IV front vinduesrammer.

af Poul Erik Bjerre, 2/4 2011, 20:00 (4781 dage siden) @ Mogens.

Hej.

Grunden til den manglende bagerste vinduer er vel, at man ville spare penge. Lidt ligesom de tyske damplokomotiver under 2. verdenskrig, hvor man sparede adskillige tilsyneladende små detaljer væk, som alt i alt vel kunne give en besparelse i tid og penge. F.eks. BR 50 ÜK, BR 44 ÜK og BR 86 ÜK (ÜK betyder "Übergangs Kriegsmodel" - eller noget i den retning). For ikke at tale om de egentlige krigsmodeller BR 42 og BR 52. Her har man ad mange omgange sparet flere og flere detaljer væk. Og nogle af detaljerne har været bagerste vindue i førerhuset. F.eks. stammer de danske N-maskiner fra BR 50 ÜK i forskellige udgaver, hvoraf nogle af dem mangler bagerste sidevindue i førerhuset. Forskellene i maskinerne kommer af, at man efterhånden sparede flere og flere detaljer væk, således at de sidste der blev fremstillet i løbet af krigen havde de fleste besparelser. Der midt under 2. verdenskrig var der jo nok god grund til ikke at gøre alt for meget ud af detaljerne - man havde vel nok på fornemmelsen, at krigen ville blive tabt på et tidspunkt, således at mange af lokomotiverne næppe ville komme til at fungere i ret lang tid. Men man kan godt undre sig over, at man i fredstid - og i en tid, hvor jernbanerne vel havde relativt gode vilkår har villet spare på den slags smådetaljer.

M.v.h. Poul Erik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak