Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zephir CRAB 3100 E (Generelt)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 4/5 2019, 07:53 (1822 dage siden) @ Jørgen Schwartz

[image]

På firmaet Zephirs hjemmeside findes bl.a. dette billede af et svensk Øresundstog og en rangermaskine fra Zephir.
Jeg antager, at billedet er taget på Helgoland, da skiltet har dansk tekst. Kan nogen bekræfte det?
Og er der nogen, der kan oplyse byggenr. og -år på køretøjet og evt. andre af samme fabrikat i Danmark?
Metro Cityringen har en af typen samt en mindre 'håndmodel', men det foresvæver mig også, at Letbanen i Århus skulle have en?


DSB værkstedet i Sonnesgade (Århus) har også en stående, dog ikke helt samme model (ihvertfald af udseende) som på billedet. Tjekker hvad det er for en model næste gang jeg kommer forbi.

Mvh Jørgen

Det er en CRAB 5000 E (samme type som på Claus´s billede) der står ved værkstedet i Århus.

Mvh Jørgen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak