Ny bane med tilbageblik på anlægget (Generelt)

af Niels Buch @, torsdag 30. maj, 2019, 18:16 (18 dage siden)

Jeg ved godt der er en anden tråd i gang om den nye bane mellem København og Ringsted, men da jeg egentlig godt vil fejre at vi får en ny jernbane i morgen tillader jeg mig at starte en ny tråd. Den nye jernbane er måske ikke perfekt fra starten, men vil blive det med tiden.

For mig er det nemlig også en foreløbig slutning på et forløb der startede i 2007/2008 med VVM-analysen af København – Ringsted banen. Dvs. analyse af både en ny bane og den såkaldte 5. spors løsning. Jeg var selv projekteringsleder for udbygningsløsninger, dvs. selve 5. spors løsningen samt udbygningen af banen mellem Kværkeby og Ringsted (som en del af forslaget til den nye bane).

Det er til dato nok det mest spændende projekt jeg har været med til, og selvom det ikke blev til 5. spors løsningen så bilder jeg mig alligevel ind at den gruppe af kolleger og konsulenter jeg stod i spidsen for, lavede et kanon arbejde. Ellers ville vi måske stadig have diskuteret om det skulle være den ene eller anden løsning. Vi fik trods alt bragt anlægsudgifterne til løsningen ned fra 8 til 5 mia. kr. og forbedret den samfundsøkonomiske værdi af løsningen og alligevel valgte politikerne at anlægge en ny bane via Køge.

I går kunne jeg så sidde og være med til det sidste møde mellem Banedanmark og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (hvor jeg er ansat) for at få de sidste ting på plads så den nye bane kunne få en ibrugtagningstilladelse, og TADAAAA det fik den.

Jeg har været mit billedarkiv igennem og har fundet lidt billeder frem af anlægget fra august 2013 og frem til i dag.

[image]

Her er vi ved Holbæk motorvejen i Hvidovre 13. august 2013 hvor arbejdet med banen er gået i gang.

[image]

Her er vi d 11. oktober 2014 ved broen der skal føre banen over Ishøj stationsvej. Broen står der, men dæmningerne mangler.

[image]

Samme dag ved Søndre Ringvej ved Brøndbyvester.

[image]

Og igen samme dag, der hvor banen skal krydse Vestvolden.

[image]

Så er vi i juli 2015, og nu er broen over motorvejskryds Vallensbæk så småt kommet på plads.

[image]

I april 2016 er man så småt begyndt på anlægget af de 2 ekstra spor mellem Kværkeby og Ringsted.

[image]

I januar 2017 begynder det så at ligne en jernbane. Her er sporlægningstoget lige kommet ud af tunnelen under Holbæk motorvejen.

[image]

Sådan så Køge Nord ud i midten af februar 2017.

[image]

I juni 2017 kunne man invitere på tunnelvandring i Hvidovre tunnelen.

[image]

I september 2017 blev der etableret køreledningsanlæg.

[image]

Og så springer vi til april 2019 hvor der køres strækningsindøvning, her ved Bjæverskov.

Og i morgen skal der så festes.

Mange hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen