Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jeg bliver altså lidt misundelig (Regiojet i Slovakiet) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/6 2019, 12:31 (1790 dage siden)

Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen. Lande som Tjekkiet, Polen og Slovakiet har for længst overhalet Danmark som jernbaneland "der rammer de rigtige løsninger".

I kontrast til fredagens indvielse af den nye timedrift fra Køge Nord til København, står samme fredags nyheder i min mailbox fra Slovakiet, hvor trafikkøberen for strækningen Bratislava – Dunajská Streda – Komárno (det Slovakiske Transportministerium) og den nuværende operatør (RegioJet) kunne meddele, at man udvider kapaciteten på strækningen med to (brugte) dobbeltdækkerstammer (hver af fem Bombardier Dosto97 vogne fra DB Regio og et leaset Siemens ER20 fra Beacon Rail) allerede fra september. Strækningen betjenes af både TALENT og Desiro togsæt og sågar gamle tyske 628ere, som man har været tvunget til at indsætte med kort varsel, for at håndtere væksten. Perronerne er flere steder for korte til så store tog, men så bliver der blot ikke udstigning fra bageste vogn.

Og her er det rigtig interessante.
Regiojet vandt udbuddet af ruten med trafikstart i marts 2012. Regiojet har selv medbragt materiel. Udbuddet (der var et af de første i Slovakiet) fokuserede på vækst - -altså en klar belønning til operatøren, jo flere passagerer, han fik til at bruge toget.
I 2011 - det sidste år med ZSSK som operatør - havde strækningen lige omkring 800.000 passagerer om året. I fredags kunne man meddele, at passagertallet for første kvartal af 2019 lå på 1,27 millioner. De første to år fik Regiojet tredoblet passagertallene, og de foreløbige tal for 2019 peger på en årlig vækst i retning af 87% flere rejsende i forhold til 2018....

Nu skal det her ikke være et indlæg om fordele/ulemper ved udbud. Men alene, at hvis "jernbanen" fungerer og er attraktiv, så kommer kunderne også. Hvad har man så gjort ved RegioJet (og deres samarbejdspartnere): Jo, man har simplificeret billetsystemerne, så det er nemmere at få en billet (særligt via smartphone) og at disse gælder på tværs af al kollektiv transport i Bratislava. Så er togene rene, har siddepladser, personale - der primært yder service, for med apps på telefonen ved man jo om passagererne har billet eller ej). Samtidig er trafikinformationen nu i realtid og på tværs af transportformerne. Dvs som passagerer ved du hvilket tog/bus/sporvogn du skal med for at nå frem kl xx.xx og hvilke alternative ruter, du kan bruge for at komme frem. Samtidig er antallet af afgange udvidet, så der udover den faste timedrift nu er 20 min drift i myldretiderne og med flere hurtige forbindelser for pendlerne.
De gør sikkert meget andet, og det er sikkert på en billig baggrund og alt det der, der gør at nogle vil mene, at Danmark intet kan lære fra andre - og slet ikke nogle, hvor det virker.

Men alligevel: 87% flere rejsende i et eksisterende togsystem til og fra hovedstaden...i et land hvor antallet af biler pr indbygger er stigende - og højere end i Danmark.

/Lasse

Linket til den slovakiske pressemeddelelse virker ikke, så jeg har fundet et andet (engelsk) istedet.
https://www.railtech.com/rolling-stock/2019/05/22/regiojet-to-use-double-decker-trains-...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Jeg bliver altså lidt misundelig (Regiojet i Slovakiet) - Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/6 2019, 12:31 [*]
DSB MX1032
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak