Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flying Scotsman (Generelt)

af Steff, 13/6 2019, 21:48 (1778 dage siden) @ ivar

Godaften

Det kommer vel an på hvem og hvor og også i hvilken forbindelse.
The Flying Scottsman (FS) blev jo ”branded” i den grad, at alle i Storbritannien, startende i det små fra 1860´erne og til vore dage ved, hvad det er, eksprestoget fra London og til Edinburgh. Nok mest berømt reklamemæssigt via LNER (og de andre store selskaber, GWR, LMSR, SR m.v.) fantastiske og fremsynede reklamemetoder med bl.a. reklamefilm i biograferne. Og så var tiden en anden og var der noget man var stolte over i Storbritannien var det jernbanerne. Og et lokomotiv blev sendt til USA, hvor det kørte og gjorde reklame. Og når navnet var kendt i Storbritannien var det dermed også kendt af alle i Canada, Australien og New Zealand, kort sagt i hele imperiet inkl. Indien m.fl. Kort sagt er FS kendt i alle engelsktalende lande.

Altså den BREDE befolkning vidste/ved hvad det drejede sig om. Muligvis ikke hvilken type lokomotiv, da der jo har være flere, men begrebet FS var/er kendt.

Selvfølgelig havde de enkelte lande deres egne ”tog”, der måske var berømte ud over deres grænser, men nok ikke på samme måde. Jeg tror f.eks. ikke at navne som Le Capitole, Rheingold etc. var kendte i de videre kredse uden for respektive lande. Det nok mest kendte var (er) sikkert Orient-Expressen, men det først efter det blev indskrevet i kriminallitteraturen og filmet.

Herhjemme vidste ALLE hvad et lyntog var fra midten af 1930´erne og frem og nu er begrebet Intercity eller forkortelsen IC kendt af næsten alle, begrebet altså og dermed IC-3.

Så ja, jeg tror faktisk at det ikke er helt ved siden af når der postuleres at FS er verdens mest kendte tog!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk at whisky-mærket Johnny Walker (lange John spadserervand) blev fremstillet netop for anvendelse i FS eller LMSR tilsvarende tog The Royal Scott.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak