Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959?

af neald, 14/4 2011, 19:51 (4770 dage siden) @ Søndenfjords

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords

Hej Søndenfjords.
Det er en svær nød at knække. Jeg vil begynde med GDS C40. Det kan godt have været GDS C40, du har kørt med i 1959. Der er fotografisk dokumentation for anven
delse af nogle af de andre pladebeklædte toakselede GDS personvogne på HFHJ i slutningen af 50´erne. Bl.a. findes der et Kai Mose Nielsen billede af HFJ M2 m. GDS personvogn under indkørsel til Hi st. i 1957.

Det KAN godt have været No 9. Ikke særlig sandsynligt, idet man ved at regne på antallet af kørte dampkilometer ser et voldsomt fald fra 1958 til 1959 (efter anskaffelsen af M9 og M10). Mange af de sidste dampfotos fra HFHJ er netop fra 1958, hvor man efter de kørte dampkilometer kørte ca. togpar m. damp pr. dag. Værkstedseftersyn, højtidstrafik kan imidlertid have spillet ind her.

Det kan sagtens have været LNJ SP 25. Jeg mener at den har været til låns/leje før HFHJ købte den i 1959 måske allerede i 1958. Der findes billeddokumentation af sådan et tog, du har set fra Hi st. 1959.

Så svarene på dine spørgsmål er svære at konkretisere helt, idet der kørte en sand syndflod af lånt/lejet materiel på HFHJ i slutningen af 50´erne. Der har givet været GDS materiel inde over (også skinnebusser) desudagtet at de to privatbaner først fik fælles ledelse i 1961. Men HVJ 23 kørte et helt år på HFHJ før den blev købt og omdøbt til M10 i 1958. Også HTJ 22 var på spil i 1957/58.

Damp til og med sommeren 1958 sandsynlig. Efter: Tja, tjo, men da No 9.

Så er det spøgsgmålet, hvornår det var påske i 1959. Det finder jeg lige ud af. 1959 var et varmt år(både jan. og feb. havde høje gn.snitstemp.) og sommeren var en de bedste i det 20. årh. Så en sen/fin påske kan have betydet: Al materiel ud at køre!

Vh Niels Carlsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak