Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg (Generelt)

af mpp, 27/11 2019, 14:05 (1612 dage siden) @ KKLD

Der bliver for Sydhavnsmetroen brugt i omegnen af 600mio (mener jeg) kroner så metroen får endestation under jorden. Tanken er at den så kan forlænges på et tidspunkt. Havde man ønsket at bygge de to systemer sammen skulle man have tænkt det ind i det oprindelige projekt. Når det er sagt metronummer "M5" faktisk reserveret til at Ringbanen på et tidspunkt kunne blive en egentligt metrolinje.

Grunden til at Ny Ellebjerg metro ligger under jorden er så at den dermed lettere kan forlænges senere. Der er så allerede åbnet et rivegilde om hvor den skal forlænges. Den kunne forlænges til Hvidovre hospital og videre til Rødovre Centrum (som dog også kunne nås med en forlængelse/afgrening af M1/M2). Den kunne også forlænges mod Valby, Frederiksberg og Bispebjerg. Det er givetvist en udfordring at finde pengene til det og særligt Rødovre og Hvidovre har ikke pengene.

Spørgsmålet er så hvor relevant det vil være at forlænge af Ringbanen. Det vil givetvist primært være den sydlige del af Ringbanen der måske vil have glæde af ikke at skulle skifte, men der er nok ikke ture nok fra f.x. Vigerslev til Mozarts Plads til at retfærdiggøre prisen. Derudover ville man afskære s-togene fra at køre videre af Ringbanen og det vil også være dumt – og derudover kunne Ringbanen vel også forlænges til lufthavnen (hvordan er et godt spørgsmål, men jeg har set det foreslået på en flyer på et tidspunkt).

I sidste ende bliver det interessant at se hvor man vil køre videre. Kører man ikke videre fra Ny Ellebjerg har man unødigt fordyret stationen og gjort den mere upraktisk for brugerne, da de nu skal "op af jorden" for at komme videre. Givet at M1/M2 ikke har noget at gøre med M3/M4 kunne man jo også bare gøre linje F til M5 uden at behøve gøre andet end at male togene. At S-togene så allerede nu på de centrale stræk (og endnu mere med nyt signalsystem) fungerer som en ekstra metrolinje er så bare en detalje.

Og når alt det er sagt er Hovedstadens Letbane også en joker. Kan der bygges en letbane lettere end en metro vil en del kommuner nok ønske det i stedet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak