Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor på fri bane (?) i Zürich. Rejseberetning (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 5/1 2020, 17:56 (1572 dage siden)

Med min datter i barnevogn så jeg i 1997 både på Hovedbanegården og på Tagensvej det flotte optog ved 150 års jubilæet. Så da jeg læste at jernbanen i Schweiz også fyldte 150 år drog jeg til Zürich den sommer.
Det var bestemt en oplevelse. Der var dog for lidt damplokomotiver og for mange el-loko efter min mening. Men det har jo sin naturlige forklaring.

Men jeg faldt igen for jernbanerne i Schweiz. Første gang var i 1976 da jeg som svømmer var på træningslejr i Interlaken. Vi fik bl.a. en tur til Jungfraujoch på denne tur. Turen til/fra Interlaken/København var selvfølgelig med tog.

Siden har jeg været i Zürich & Schweiz mange gange. Opdagede i 2004 og de næste par år at der var mange sidespor/industrispor mellem floden Limmat og hovedstrækningerne fra Zürich HB mod Basel/Bern/Oerlikon m.m. Men jeg fik ikke kigget nærmere på det. Men denne juleferie (juledagene 2019)skete det. På en tur med Tram 6 på Limmatstrasse krydsede vi noget der lignede jernbanespor. Ganske rigtigt.

I krydset Escher-Wyss-Platz og Limmatstrasse var der blankslidte jernbaneskinner langs med Zöllystrasse mod Sihlquai. Jeg hoppede af linje 6 og fulgte sporet ind mod Zürich. Rundt om svinget til Sihlquai var forklaringen på de blankslidte skinner. På begge sider af vejen ligger der siloer tilhørende firmaet Swissmill/Kornhaus (en del af Coop i Schweiz). Det ene spor blev til 3 spor hvoraf det ene lå direkte under rør fra siloen.

Det var i juledagene så der var kun en rangertraktor parkeret på det ene spor. Godt lukket inde bag aflåst gitterhegn. Men jeg fik da taget et par billeder at det hele.

Efter at have taget det hele grundigt i øjesyn gik jeg den modsatte vej for at se hvor sporet endte. Det blev en lidt længere tur. Sporet krydset diverse sporvognsskinner flere gange inden det nåede ned til hovedstrækningen fra Zürich HB mod vest.

Langs med hovedstrækningen fra Zürich er der kun et trådhegn. Hvor sidesporet skulle krydse hegnet var det en stor låge samt tilhørende signaler før skiftesporet til hovedstrækningen blev nået. Jeg vil kalde det sidespor på åben bane. Men det kan Thomas Boberg Nielsen nok fortælle om det er korrekt.

[image]
Ovenstående billede er taget gennem gitterets åbninger. Det ene spor er nu blevet til 3 spor.

[image]
Rangertraktor til brug for både skinne- og asfaltkørsel. Der er rillespor hele vejen til hovedsporet.

[image]
Lidt efter møllen i retning mod Zürich sluttede sporene. Tidligere fabrikker m.m. er siden 1997 forsvundet til fordel for kontorhuse og beboelse

[image]
Rangertraktor set bagfra

[image]
Læssespor med vognvægt og læsserør fra siloen/siloerne

[image]
Godsspor krydser endnu en gang sporvognsspor

[image]
Godsspor ved lågen til hovedsporet. Tidligere var der en mindre godsbanegård her.

[image]
Godssporet rammer hovedsporet (et af de mange, mange fra Zürich HB) lige ved det højeste højhus til højre.
Billedet er taget fra Hardbrücke. Broen der går på tværs af alle sporene vest for Zürich HB


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak