Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog (Jernbanen i dag)

af TroelsH, 24/1 2020, 15:46 (1554 dage siden)

Jeg har været i gang med at læse lidt op på hvorfor at godstog i Europa og særligt Danmark er så tilbagestående for dem i USA. Rent teknisk, så er de meget mere effektive til at transportere gods med lavt energiforbrug end lastbiler.

Konklusionen ser ud til at være at mens at jernbanerne i USA primært er fokuseret på fragt, så er de i EU fokuseret på passagerer. Mens at godstog i Europa er maks 750m, så er de i snit 2000m i USA og helt op til 6000m, og akseltrykket er 32 tons mod 20-23 tons i Europa, og sidst, så har jernbanerne i USA en frihøjde på 7m sammenlignet med 4,5-5m i EU hvilket tillader to containere på en vogn. Vores fragttog har haft stort set samme størrelse siden 2. verdenskrig.
Artiklen peger på at man ud af nødvendighed har fået aksellasten op på malmbanen mellem Kiruna og Narvik og spørger om det kan ske i Tyskland og Schweiz.

Priserne for togtransport er i US 2,5$c/ton/km mens at den er det dobbelte i EU. Lastbil ligger på 13 $c/t/km.

Hvad sker der i EU på den front? Er der nogen som har nogle gode artikler?
Hvad kan man gøre i DK?

Der er noget det tyder på at man har investeret alle pengene i passagerinfrastruktur og så lidt glemt fragten??

https://www.freightwaves.com/news/why-is-europe-so-absurdly-backward-compared-to-the-u-...

Her er også en video.
https://www.youtube.com/watch?v=9poImReDFeY


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Godstog - TroelsH, 24/1 2020, 15:46 [*]
    • Godstog - mpp, 24/1 2020, 18:10
      • Godstog - Niels Bak, 30/1 2020, 23:55
    • Godstog - Svend, 24/1 2020, 19:05

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak