Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien (Generelt)

af andersj, Aalborg, 25/8 2020, 00:10 (1385 dage siden)

Som led i en mere bæredygtig udvikling, vil Coop i højere grad forhandle frugt og grønt dyrket under åben himmel, fremfor i strømslugende drivhuse. Transporten udgør så et andet problem, for der er jo væsentligt kortere til drivhusene i Holland eller på Fyn. Derfor vil Coop nu teste togtransport af frugt og grønt fra Spanien til Köln, med mulighed for senere udvidelse helt til Danmark. Første produkter transporteret med tog er vindruer der lander i butikkerne i denne uge.

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.

Der må være et enormt potentiale i en skandinavisk udgave af "CoolRail" der kan betjene supermarkedskæderne i Danmark, Sverige og Norge med spansk frugt og grønt.

Pressemeddelelsen: Klima-test: Coop flytter varetransport til tog

--
Mvh Anders

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af XAL Olesen, 25/8 2020, 09:51 (1384 dage siden) @ andersj

Man kan undre sig over at Coop/FDB i Danmark gik væk fra togtransport for mange år siden. Hvornår det præcist skete er der sikkert andre her på forummet der ved. Trods min alder kan jeg da stadig huske masser af køle- og andre godsvogne på sporene ved Coops/FDBs lager i Albertslund. Sporene ligger der stadigvæk.

I Sverige bruger Coop også jernbanen i stor stil fra Gøteborg og så til diverse forretningssteder i Sverige.

Avatar

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 25/8 2020, 10:07 (1384 dage siden) @ XAL Olesen


I Sverige bruger Coop også jernbanen i stor stil fra Gøteborg og så til diverse forretningssteder i Sverige.


Jeg skal ikke kunne sige om der også stadig kører Coop-tog omkring Helsingborg og Göteborg, men det er bare længe siden jeg har set Coop-tog på de kanter.

Der kører dog daglige tog mellem Malmö Godsbangård og Bro, lidt nord for Stockholm, med af- og tilkobling af vogne i Alvesta.

[image]

Her ses Railpool 185 675-6 + 14 vogne som GT 44257 (Jädersbruk-Malmö Godsbangård) mellem Stehag og Eslöv, 15.06.2002.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af QN903Qnr0779, 25/8 2020, 22:10 (1384 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Her ses Railpool 185 675-6 + 14 vogne som GT 44257 (Jädersbruk-Malmö Godsbangård) mellem Stehag og Eslöv, 15.06.2002.

Hej Kaj Aage, det kan ikke være i 2002 - da fandtes den TRAXX-variant højst som prototype, og var slet ikke godkendt i Sverige.

Avatar

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 26/8 2020, 13:37 (1383 dage siden) @ QN903Qnr0779

Her ses Railpool 185 675-6 + 14 vogne som GT 44257 (Jädersbruk-Malmö Godsbangård) mellem Stehag og Eslöv, 15.06.2002.

Hej Kaj Aage, det kan ikke være i 2002 - da fandtes den TRAXX-variant højst som prototype, og var slet ikke godkendt i Sverige.


Det har du helt ret i og det er også en tastefejl fra min side. Billedet et fra i år, altså 2020. Jeg beklager tastefejlen.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af QN903Qnr0779, 26/8 2020, 20:28 (1383 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det har du helt ret i og det er også en tastefejl fra min side. Billedet et fra i år, altså 2020. Jeg beklager tastefejlen.

Det er helt OK, ingen grund til at beklage. Men hvem kører det tog - det er vel ikke jer hos Hector Rail?

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af OD, Od ⌂, 26/8 2020, 20:43 (1383 dage siden) @ QN903Qnr0779

Det har du helt ret i og det er også en tastefejl fra min side. Billedet et fra i år, altså 2020. Jeg beklager tastefejlen.


Det er helt OK, ingen grund til at beklage. Men hvem kører det tog - det er vel ikke jer hos Hector Rail?

TXL.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Frank Poulsen, 25/8 2020, 10:11 (1384 dage siden) @ XAL Olesen

Man kan undre sig over at Coop/FDB i Danmark gik væk fra togtransport for mange år siden. Hvornår det præcist skete er der sikkert andre her på forummet der ved. Trods min alder kan jeg da stadig huske masser af køle- og andre godsvogne på sporene ved Coops/FDBs lager i Albertslund. Sporene ligger der stadigvæk.

Og andre kæders store lager ligger jo også nær banen. Nettos hovedlager ligger 6-700 meter fra godssporet mellem Lille Skensved og Køge. (som jo aldrig er brugt), der kunne man jo godt forlænge. Og Lidl har også stort lager i det område. Så er jo faktisk ikke fordi det er helt umuligt at få fragtet varer fra udlandet til de store kæders store centrallagre. Men spørgsmålet er bare, hvor mange vognlæs med frugt får Coop om dagen... Er det 2 lastbiler fra Spanien, eller 20? Jeg aner det ik.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Henrik Prange, 25/8 2020, 11:12 (1384 dage siden) @ XAL Olesen

Der var også masser af trafik til FDB's (COOP) lager i Viby - de havde (har?) et sidespor fra HHJ

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Mester, 25/8 2020, 13:05 (1384 dage siden) @ Henrik Prange

Der var også masser af trafik til FDB's (COOP) lager i Viby - de havde (har?) et sidespor fra HHJ

Lageret er væk og HHJ er erstattet af Aarhus Letbane.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Bongo-Anders, 25/8 2020, 22:01 (1384 dage siden) @ XAL Olesen

Man kan undre sig over at Coop/FDB i Danmark gik væk fra togtransport for mange år siden. Hvornår det præcist skete er der sikkert andre her på forummet der ved. Trods min alder kan jeg da stadig huske masser af køle- og andre godsvogne på sporene ved Coops/FDBs lager i Albertslund. Sporene ligger der stadigvæk.

I Sverige bruger Coop også jernbanen i stor stil fra Gøteborg og så til diverse forretningssteder i Sverige.

Lageret i Albertslund rives ned i forbindelse med noget byudvikling.

De bygger et 40.000 m2 højlager på deres eksisterende lager i Brøndby som erstatning, jeg ved dog ikke om det lager har sporadgang.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af glade-koege ⌂, køge, 25/8 2020, 22:13 (1384 dage siden) @ Bongo-Anders

Hvis man tag satalit over Coop lager lægger der skinner hen til lageret i Brøndby men om det kun er trace nu er svært at se men det burde være nemt at lave spor til hoved lageret i Brøndby

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Niels Munch, 2/9 2020, 08:29 (1376 dage siden) @ glade-koege

Sidespor fra Glostrup Station til virksomhederne ved Kornmarksvej m.v., af Banedanmark benævnt "Ragnesminde", er alle "spærret", jf. Netredegørelsen, bilag 3.2C "GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR".

M.v.h.
Niels

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af YBS, 2/9 2020, 09:58 (1376 dage siden) @ Niels Munch

Sidespor fra Glostrup Station til virksomhederne ved Kornmarksvej m.v., af Banedanmark benævnt "Ragnesminde", er alle "spærret", jf. Netredegørelsen, bilag 3.2C "GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR".

M.v.h.
Niels

Ja, men Ragnesminde er på sydsiden af banen (arbejder der selv). COOP ligger på nordsiden - der er en bro over banen til rangertræk, for at komme derover.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Niels Munch, 2/9 2020, 10:19 (1376 dage siden) @ YBS

Ja, men Ragnesminde er på sydsiden af banen (arbejder der selv). COOP ligger på nordsiden - der er en bro over banen til rangertræk, for at komme derover.


Er det ikke "Coop Brøndby", tråden er inde på? Det ligger her *streetview* på sydsiden.

Firmaspor til "det gamle Coop" på nordsiden har i øvrigt jf. Netredegørelse 2021 flg. status: "Aftale opsagt pr. 12.06.15. - spsk 33, 34, F6 og F7 fjernes af næstkommende sporfornyelsesprojekt".


M.v.h.
Niels

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af YBS, 2/9 2020, 12:41 (1376 dage siden) @ Niels Munch

Ja, men Ragnesminde er på sydsiden af banen (arbejder der selv). COOP ligger på nordsiden - der er en bro over banen til rangertræk, for at komme derover.

Er det ikke "Coop Brøndby", tråden er inde på? Det ligger her *streetview* på sydsiden.

Firmaspor til "det gamle Coop" på nordsiden har i øvrigt jf. Netredegørelse 2021 flg. status: "Aftale opsagt pr. 12.06.15. - spsk 33, 34, F6 og F7 fjernes af næstkommende sporfornyelsesprojekt".


M.v.h.
Niels

Du har ret Niels. Selv om jeg kører forbi jævnligt, er det gemt bag en jordvold, så man ikke ser det fra vejen.
Det gamle Ragnesminde industrispor gik i øvrigt fra hovedbanen langs med "strygejernet" (kan genkendes på billedet), og ned gennem industrikvarteret ned til Park Alle, så det gik så vidt jeg husker ikke hen til der hvor COOP's ferskcenter ligger.
Mvh.
Flemming

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/9 2020, 13:16 (1376 dage siden) @ YBS

kan bla. se det på www.Dingeo.dk kort 2007
der gå sporet i Coop baghave ( plus minus nogen 100 meter)
på Brøndby siden vel og mærke

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Gæst42, 2/9 2020, 14:22 (1376 dage siden) @ Niels Munch

Ja, men Ragnesminde er på sydsiden af banen (arbejder der selv). COOP ligger på nordsiden - der er en bro over banen til rangertræk, for at komme derover.

Er det ikke "Coop Brøndby", tråden er inde på? Det ligger her *streetview* på sydsiden.

Firmaspor til "det gamle Coop" på nordsiden har i øvrigt jf. Netredegørelse 2021 flg. status: "Aftale opsagt pr. 12.06.15. - spsk 33, 34, F6 og F7 fjernes af næstkommende sporfornyelsesprojekt".

COOP vil lave "COOP-byen" på området og alt hvad der har med lager at gøre skal derfra fraflyttes.

https://om.coop.dk/presse/pressemeddelelser.aspx?nyhedid=14241
https://kampagner.coop.dk/coop-byen/planer-tegninger/

Lidt bemærkelsesværdigt når sporforbindelsen i Glostrup ellers ville være smart i deres "klimakamp"

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af infrafan, 25/8 2020, 11:02 (1384 dage siden) @ andersj

Med reefer containers, er der mulighed for at koble dem på strøm undervejs på toget, istedet for at bruge deres dieselgeneratorer?

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af P.Jensen, 25/8 2020, 15:11 (1384 dage siden) @ infrafan

Søgte på refrigerated container og fandt denne formulering:

""While a reefer will have an integral refrigeration unit, they rely on external power, from electrical power points (“reefer points”) at a land-based site, a container ship or quay.""

Så det må være muligt at forsyne containerne med el til kølemaskinerne i stedet for diesel....
Nok logisk nok - jeg kunne ikke forestille mig et stort containerskib med måske 500 kølecontainere - hvor alle disse kørte på diesel.

P.Jensen

Avatar

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af duebjerg, 25/8 2020, 21:35 (1384 dage siden) @ P.Jensen

P. Jensen wrote:
Så det må være muligt at forsyne containerne med el til kølemaskinerne i stedet for diesel....
Nok logisk nok - jeg kunne ikke forestille mig et stort containerskib med måske 500 kølecontainere - hvor alle disse kørte på diesel.

- så´n set så kører alle reeferne på et ontainerskib jo på diesel;-) Det har dog været igennem en dieselmotor/generatorsæt og blevet konverteret til el.
Men du har jo ret, på skibene kobles reeferne til strøm ombord. Det samme på havnene. Det er først når containerne skal ud på landevejen at de bliver forsynet med el fra en dieseldrevet generator der typisk sidder under sættevognen.
Hvorvidt der findes containerbærevogne til jernbanen med elstik tør jeg ikke sige, men teknisk burde det vel være muligt at anvende kørestrøm til forsyning af reeftercontainere, selvfølgelig efter konvertering til korrekt spænding og frekvens. Der skal så også være en form for strømaftager i toget der kan hive kørestrømmen ned til containerne. Eller vognene skal forsynes fra lokomotivet som det kendes fra elvarme i personvogne.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af pjl, 25/8 2020, 23:53 (1384 dage siden) @ duebjerg

Men du har jo ret, på skibene kobles reeferne til strøm ombord. Det samme på havnene. Det er først når containerne skal ud på landevejen at de bliver forsynet med el fra en dieseldrevet generator der typisk sidder under sættevognen.

Nej, der sidder et Genset på hver enkelt container, det skulle gerne kunne holde temperaturen stabil i omkrin 75 timer.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af P.Jensen, 25/8 2020, 11:19 (1384 dage siden) @ andersj

Der er i dag en CoolRail forbindelse fra Valencia via Barcelona til Rotterdam. Formoder at det er samme udgangspunkt og system, nu med endestation i Köln.

Via Barcelona betyder det omlæsning p.gr.a. sporvidde? Vi har tidligere haft dette emne oppe hvor stor stopklods er prisen på vogne der kan ændre sporvidde.

Ser ikke noget om transittid?? Og skal en sådan forbindelse ikke køre hver dag for at sikre friskhed?

COOP Danmark kunne dele tog med COOP Sverige (Helsingborg) - forudsat at hele toget skulle være COOP. Men der er ikke noget der hindrer at toget transporterer vin, kød m.v. udover grøntsager. Og heller ikke at diverse speditører kunne byde ind med gods.

Systemet med emballage der returneres er tungt men kan realiseres. Det Svenske system med plastkasser er nok mest udviklet i Europa. En typisk standardkasse fylder tom og sammenklappet ca. 25% af en fyldt kasse - så 25% af toget mod Spanien skal være fyldt med emballage.

P.Jensen

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af andersj, Aalborg, 25/8 2020, 11:58 (1384 dage siden) @ P.Jensen

Der er i dag en CoolRail forbindelse fra Valencia via Barcelona til Rotterdam. Formoder at det er samme udgangspunkt og system, nu med endestation i Köln.

Via Barcelona betyder det omlæsning p.gr.a. sporvidde? Vi har tidligere haft dette emne oppe hvor stor stopklods er prisen på vogne der kan ændre sporvidde.

Ser ikke noget om transittid?? Og skal en sådan forbindelse ikke køre hver dag for at sikre friskhed?

COOP Danmark kunne dele tog med COOP Sverige (Helsingborg) - forudsat at hele toget skulle være COOP. Men der er ikke noget der hindrer at toget transporterer vin, kød m.v. udover grøntsager. Og heller ikke at diverse speditører kunne byde ind med gods.

Systemet med emballage der returneres er tungt men kan realiseres. Det Svenske system med plastkasser er nok mest udviklet i Europa. En typisk standardkasse fylder tom og sammenklappet ca. 25% af en fyldt kasse - så 25% af toget mod Spanien skal være fyldt med emballage.

P.Jensen

Den her video forklarer noget, og det kunne tyde på at den rute Coop vil bruge allerede er den nye rute til Tyskland som der nævnes som mulig udvidelse: https://www.youtube.com/watch?v=tIbqBOYQgbk

--
Mvh Anders

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af P.Jensen, 25/8 2020, 18:32 (1384 dage siden) @ andersj

Læste lidt videre om CoolTrain.

Der var et pilotprojekt hvor destinationen var Køln. Blev ændret til Rotterdam for at nedsætte "last mile" transport med lastbil i Holland.

De skriver at transittid er den samme som lastbil og omkostningerne også er nogenlunde samme tog + lastbil sat overfor lastbil
hele vejen. Så er der kun miljø tilbage der skal bære den igennem - og det tror jeg ikke umiddelbart på - endnu.

P.Jensen

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af steenth, 26/8 2020, 00:32 (1384 dage siden) @ andersj

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.

Det er interessant, at det er Valencia, som er den sydlige udgangspunkt. Banen imellem Barcelona og Valencia er blevet ændret til normalspor....

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af tgpsen, 26/8 2020, 01:59 (1384 dage siden) @ steenth

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.


Det er interessant, at det er Valencia, som er den sydlige udgangspunkt. Banen imellem Barcelona og Valencia er blevet ændret til normalspor....


Det er interessant at Catalonien overvejer selvstændighed efterhånden som normalsporet kryber ind i det...

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af steenth, 26/8 2020, 08:21 (1383 dage siden) @ tgpsen

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.


Det er interessant, at det er Valencia, som er den sydlige udgangspunkt. Banen imellem Barcelona og Valencia er blevet ændret til normalspor....

Det er interessant at Catalonien overvejer selvstændighed efterhånden som normalsporet kryber ind i det...

Nej. Valencia ligger syd for Catalonien. Højhastighedsbaner i det meste af Spanien er anlagt som normalsporet. Og højhastighedsbanen fra grænsen til Barcelona bruges også til godstog, som så de kan føres længere imod syd. Det medfører også at omladning imellem tog/lastbil eller skift af sporvide kan ske sydligere.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af tgpsen, 26/8 2020, 15:09 (1383 dage siden) @ steenth
redigeret af tgpsen, 26/8 2020, 15:21

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.


Det er interessant, at det er Valencia, som er den sydlige udgangspunkt. Banen imellem Barcelona og Valencia er blevet ændret til normalspor....

Det er interessant at Catalonien overvejer selvstændighed efterhånden som normalsporet kryber ind i det...

Nej. Valencia ligger syd for Catalonien.

Jeg påstod ikke andet.

Højhastighedsbaner i det meste af Spanien er anlagt som normalsporet. Og højhastighedsbanen fra grænsen til Barcelona bruges også til godstog, som så de kan føres længere imod syd.

Jeg ved det.
Cf.
https://www.railfreight.com/railfreight/2017/09/28/spanish-carriers-disappointed-with-m...
En slags spansk 'Styrmandsrapport'.

Sml. med
https://www.railfreight.com/railfreight/2020/06/09/44-billion-of-railway-projects-on-th...
Derfor forbliver Baltikum i EU, Ukraine formodentlig aldrig.
https://eng.lsm.lv/article/society/society/russian-troll-factories-take-on-rail-baltica...

Pointen er at normalsporsadgangen til Catalonien har forstærket indkomstforskellen til resten af Spanien.

Det medfører også at omladning imellem tog/lastbil eller skift af sporvide kan ske sydligere.

Nord eller syd, omladning fordyrer transport.

Avatar

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/8 2020, 15:26 (1383 dage siden) @ tgpsen


Nord eller syd, omladning fordyrer transport.

Du slipper ikke for en omladning i Spanien uanset. Ligesom du også vil have en omladning i DK.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af tgpsen, 26/8 2020, 16:02 (1383 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af tgpsen, 26/8 2020, 16:13


Nord eller syd, omladning fordyrer transport.

Du slipper ikke for en omladning i Spanien uanset. Ligesom du også vil have en omladning i DK.

Du slipper for en omladning mellem Iberisk 1688 mm bane og standard 1435 mm bane hvis du undgår førstnævnte i det hele taget. Det kan man nord for Valencia.

https://www.railfreight.com/corridors/2018/07/13/spanish-regional-governments-inject-15...
'The current rail track between Zaragoza and Sagunto has Iberian gauge (1,668 mm). Valencian and Aragonese governments have demanded a new railway track with European gauge (1,435 mm), to be able to obtain EU funds and to operate faster locomotives. Currently, freight trains take around 5 hours from Zaragoza to the Port of Valencia.

The province of Aragon is a logistics hub situated between Madrid and Barcelona. It represents one of the largest automotive manufacturing areas in Spain, with General Motors, PSA, Peugeot and Citroën housing factories here. The regional government of both Aragon and Valencia agree that factories in this province need a good direct connection with Valencia, rather than with the Atlantic Corridor because the northern ports move only 22 per cent of the total number of containers exported through Valencia.'

https://www.railfreight.com/railfreight/2018/10/10/spanish-rally-for-eu-funding-of-vita...
'Regional governments are also increasingly taking the lead in the completion of the Mediterranean Corridor. This core network corridor connects the Spanish coast to France, Italy, Slovenia, Croatia and Hungary, covering a distance of more than 6 thousand kilometre. However, the government has only moved on with the completion of the Spanish part of the corridor at a slow pace, to the frustration of shippers in the region.

The Spanish government has prioritised the Mediterranean corridor, but since the economic revival (2017 onward) has favoured improving the railway connecttions to areas such as Aragon and Extremadura. For example, it is designing a rail freight corridor between Madrid and Extremadura via Ciudad Real and Puertollano, both in the region of Castile-La Mancha. Thus, there will be a corridor between Valencia and Sines (Portugal) ports.'

Voilà, modsætningsforhold mellem Catalonien (og provinser syd for den) og den spanske centralregering.

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af tgpsen, 26/8 2020, 16:17 (1383 dage siden) @ steenth

Der nævnes i pressemeddelelsen at man benytter "CoolRail" forbindelsen der drives af fødevareemballagevirksomheden "Euro Pool System" og kører mellem Valencia og Rotterdam.


Det er interessant, at det er Valencia, som er den sydlige udgangspunkt. Banen imellem Barcelona og Valencia er blevet ændret til normalspor....

Det er interessant at Catalonien overvejer selvstændighed efterhånden som normalsporet kryber ind i det...

Nej. Valencia ligger syd for Catalonien.

[image]

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af P.Jensen, 26/8 2020, 07:42 (1383 dage siden) @ steenth

Området syd for Valencia ned mod Almeria er center for bl.a. tomatdyrkning til hele Europa. En fabrik i det firma jeg arbejde for har en fabrik i Valencia der lavede omkring 2,4 mia.plastbakker til cherrytomater. Og den var en blandt flere.

Men så er der ingen omlastning undervejs på grund af sporvidde.

P.Jensen

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af P.Jensen, 6/10 2020, 15:13 (1342 dage siden) @ P.Jensen

I det nyeste Samvirke skriver COOP at de læsser 3 jernbanevogne/uge med vindruer. Disse køres til Køln hvorefter de omlæsses til lastbil resten af vejen.

Forsigtig begyndelse........

Men COOP skriver videre at de forventer at have mængder allerede i 2020 til at kunne køre toget hele vejen og derved mindske CO2 udledning med 65%

P.Jensen

Coop tester togtransport af frugt og grønt fra Spanien

af LHJ, 6/10 2020, 17:09 (1342 dage siden) @ P.Jensen

I det nyeste Samvirke skriver COOP at de læsser 3 jernbanevogne/uge med vindruer. Disse køres til Køln hvorefter de omlæsses til lastbil resten af vejen.

Forsigtig begyndelse........

Men COOP skriver videre at de forventer at have mængder allerede i 2020 til at kunne køre toget hele vejen og derved mindske CO2 udledning med 65%

P.Jensen


Ja ja, papir er taknemmeligt ...:-|

/LH

Coops frugt- og grønttog kører nu

af XAL Olesen, 30/3 2021, 21:59 (1167 dage siden) @ LHJ

I det nyeste Samvirke skriver COOP at de læsser 3 jernbanevogne/uge med vindruer. Disse køres til Køln hvorefter de omlæsses til lastbil resten af vejen.

Så kører det vist for Coop. Men om toget kører hele vejen til Danmark eller kun til Köln der lidt svært at gennemskue i denne artikel:

https://www.railwaygazette.com/freight/spanish-fruit-and-vegetables-reach-denmark-by-ra...

Hvor slutdestinationen i Danmark er for disse tog svæver lidt i luften.

Mvh
XAL Olesen

Coops frugt- og grønttog kører nu

af andersj, Aalborg, 30/3 2021, 22:59 (1167 dage siden) @ XAL Olesen

I det nyeste Samvirke skriver COOP at de læsser 3 jernbanevogne/uge med vindruer. Disse køres til Køln hvorefter de omlæsses til lastbil resten af vejen.

Så kører det vist for Coop. Men om toget kører hele vejen til Danmark eller kun til Köln der lidt svært at gennemskue i denne artikel:

https://www.railwaygazette.com/freight/spanish-fruit-and-vegetables-reach-denmark-by-ra...

Hvor slutdestinationen i Danmark er for disse tog svæver lidt i luften.

Mvh
XAL Olesen

Denne artikel nævner at containeren blev transporteret hele vejen på jernbanen og skiftede tog i Köln - http://www.fruitnet.com/eurofruit/article/184815/denmark-benefits-from-coolrail

CoolRail er et koncept fra Transfesa Logistic som er ejet af Deutsche Bahn. DB Cargo har ifølge TKG et dagligt tog Köln-Malmö Gbg (GD 42738/42740) med ophold på 30-45 minutter i Høje Taastrup alt efter køredag.

På CoolRail's hjemeside vises "Copenhagen" som destination. (Både Coop og Salling Group nævnes som kunder)

Så jeg vil gætte på at vognen er blevet kørt til Høje Taastrup.

--
Mvh Anders

Coop kører en del med tog i Sverige

af Ove N., Gribskov kommune, 14/10 2020, 11:56 (1334 dage siden) @ XAL Olesen

Spændende læsning!

Coop kører en del med tog i Sverige

af My1202, 14/10 2020, 15:18 (1334 dage siden) @ XAL Olesen

Spændende læsning!


Måske lidt mere spændende læsning? Denne gang fra hestens (COOP selv) mund :-D

https://pressrum.coop.se/miljon-vinnare-nar-coop-okar-tagtransporterna/

Der er jo en pressemeddelelse men COOP plejer ikke (?) at oversælge sig selv

Fint i Sverige men næppe interessant i Danmark grundet de meget mindre afstande.

Kan COOP få vare leveret via skinnenettet fra Sydeuropa giver det mening.
Herhjemme har det næppe nogen værdi.

--
[image]

Coop kører en del med tog i Sverige

af My1202, 14/10 2020, 12:44 (1334 dage siden) @ XAL Olesen

En uddybende artikel (på svensk) om hvor meget/lidt Coop i Sverige kører med tog:

https://jarnvagar.nu/project/coop-trailrar-gar-som-taget/

Der spares ca. 17.000 lastbilkørsler om året.

Husk så at der er omkring 600 km mellem de 2 terminaler via landevej.
Det har vi ikke i Danmark

--
[image]

Coop kører en del med tog i Sverige

af XAL Olesen, 14/10 2020, 15:16 (1334 dage siden) @ My1202


Husk så at der er omkring 600 km mellem de 2 terminaler via landevej.
Det har vi ikke i Danmark

Nej, men udgangspunktet var faktisk nogle druer fra Spanien der ikke blev kørt hele vejen til Danmark med tog. Resten af vejen med lastbil fra Køln så vidt jeg husker.

Coop kører en del med tog i Sverige

af My1202, 14/10 2020, 17:00 (1334 dage siden) @ XAL Olesen


Husk så at der er omkring 600 km mellem de 2 terminaler via landevej.
Det har vi ikke i Danmark


Nej, men udgangspunktet var faktisk nogle druer fra Spanien der ikke blev kørt hele vejen til Danmark med tog. Resten af vejen med lastbil fra Køln så vidt jeg husker.

Så det med COOP i Sverige var vel irrelevant?

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak